Pages

Wednesday, February 6, 2013

Nota Orang Arab

Assalamualaikum,

Pagi semalam Pak Long seperti biasa tiap-tiap pagi talipon melalui skype secepat dia pulang ke rumah dari kerja.  Jadi kami dapat bertemu setiap hari walaupun di alam maya.  Itulah antara kebaikan dan keajaipan adanya teknologi kini.  

Mak Long mengamati dia tidak begitu ceria seperti biasa.  Mak Long tanyakan mengapa nampak bersedih sahaja. Jawabnya, "Hari ini saya dengar berita sedih dari seorang sahabat bangsa Arab di tempat kerja.  Peristiwa ini berlaku beberapa hari lepas.  Seorang lelaki Arab telah medera keluarganya."  Kata Pak Long lagi, "yang menyedihkan saya ialah lelaki itu telah merogol anak perempunnya sendiri yang baru berumur belasan tahun kemudian membunuh anaknya. Menambahkan lagi kekejaman, lelaki itu telah membelah dan menebuk bahagian bawah anaknya dengan menyumbatkan sesuatu di situ.  Sungguh kejam! ......... Pihak berkuasa tidak berbuat apa-apa atas perbuatan yang di luar peri kemanusian itu dengan alasan *itu urusan rumah tangga individu*.  Pihak berkuasa tiada hak mencampuri urusan keluarga!  Lelaki itu hanya dihukum membayar sebanyak lebih kurang 8,000 Rial sahaja sebagai bayaran ganti darah anaknya kepada isterinya".

Sedih Mak Long dengar cerita Pak Long.  Patutlah dia tidak ceria seperti biasa.  Sudah banyak Mak Long dengar dan baca berita-berita buruk seperti itu berlaku di negara Islam seperti Saudi Arabia.  Ramai wanita-wanita malang diseksa dan kemudiannya dibunuh dengan kejam tanpa ada rasa belas kasihan atau penyesalan.  Perbuatan keji ini kebanyakannya dilakukan ke  atas kalangan wanita-wanita asing yang datang ke negara itu berkerja sebagai pembantu rumah.  Mak Long percaya mereka ini bukanlah orang senang atau kaya sanggup berpisah dengan keluarga kerana mungkin desakan keadaan kehidupan yang miskin.  Mereka datang meninggalkan keluarga dan negara masing-masing kerana untuk mencari rezeki halal.  Tidak kiralah sama ada wanita itu Islam atau kafir.  Yang amat dikesali sekali ialah peristiwa seperti itu berlaku dalam negara Islam yang menjadi tumpuan dan pandangan luas mata dunia.  Sudahlah separuh dari penghuni dunia mengecap orang Islam sebagai "terrorists" atau penganas.  Betapa sesetengah kaum lelaki tidak kira apa bangsa, walau di mana-mana pun di muka bumi ini sungguh rendah mertabat mereka terhadap kaum wanita.  

Allah SWT memuliakan kaum wanita sebagaimana Ia memuliakan kaum lelaki.  Bermakna wanita dan lelaki sama-sama mulia kejadian dan tarap.  Hanya akhlak manusia itu yang menentukan tinggi dan rendahnya mertabat seseorang insan.



Ribut Pasir di Padang Pasir







Nota,

Belaku adil sesama insan dan takutilah hukuman Allah yang amat perit dan keras.






No comments:

Post a Comment