Pages

Wednesday, February 20, 2013

Nota Mengimbas Masa Dulu-dulu (II)

Assalamualaikum,

Tahun 1962 Mak Long masuk dalam darjah enam 'A' dan ditempatkan di bangunan yang baru siap.  Bangunan ini tidak besar hanya menempatkan dua buah bilik khas bagi darjah enam 'A' dan 'B'.  Guru darjah enam 'A' ialah arwah Cik Gu Said dan guru besar pula ialah Cik Gu Mat 'Tampal' (nama gelaran keluarga).  Adik beliau Cik Gu 'Mat Boyor' (juga nama gelaran keluarga) mengajar murid darjah enam 'B'.  Mereka berdua ialah pangkat bapa saudara Mak Long dan tidak ingat nama sebenarnya.

Darjah enam ialah tahun akhir di sekolah rendah sebelum masuk ke peringkat sekolah menengah.  Akhir tahun Mak Long mengambil peperiksaan menentukan tempat ke sekolah menengah.  Oleh kerana murid-murid darjah enam tidak ramai, Mak Long dan murid lain terpaksa pergi ke sekolah rendah kebangsaan di kampung jiran iaitu Sekolah Rendah Kampung Batu Enam untuk menduduki peperiksaan penting itu.  Kenderaan diuruskan oleh pihak sekolah.

Sebelum hujung tahun keputusan peperisaan keluar.  Cik Gu Mat Tampal? (tidak berapa ingat) datang ke rumah kami memberi tahu Wak dan Emak, yang Mak Long telah lulus dengan kecermerlangan.  Cik Gu cakap Mak Long terpilih seorang sahaja untuk masuk ke sekolah menengah berasrama penuh di Melaka iaitu Sekolah Menengah Tun Fatimah, Durian Daun.  Beliau memyerahkan satu borang untuk diisi supaya dapat dihantar ke pejabat pelajaran bagi memasuki ke sekolah itu.  Sebelum itu Mak Long tidak pernah pun dengan nama sekolah tersebut.  Emak gembira kesyukuran atas kejayaan Mak Long. Tetapi Wak tidak menunjukan riaksi sama.  

Malam itu Mak Long dengar dari tempat tidur, mereka berbincang menentukan masa depan Mak Long.  Wak tidak setuju menghantar Mak Long ke Melaka.  Jauh katanya susah hendak jengok-jengok lagi pun Mak Long terlalu kecil untuk tinggal jauh dari mereka; dan bimbang belanja mahal tidak terbayar nanti. Emak pula memujuk Wak dengan nadar suara lembut merayu agar mengambil peluang keemasan itu dengan harapan mendapat menukar kesempitan hidup keluarga masa depan yang lebih baik.  Berita baik itu sekejap sahaja tersebar seluruh kampung... semua tahu.  Wak Sungai Bilah (datuk Mak Long) pun datang ingin tahu lebih lanjut tentang berita itu.  Beliau juga tidak setuju menghantar Mak Long sekolah jauh-jauh.  Antara katanya "budak betina tempanya di dapur!"  Sedih dengar kata-katanya.  Selama ini Mak Long sentiasa menghormati dan manja dengannya.  Mak Long berdoa sungguh-sungguh berdoa supaya dapat belajar di Sekolah Tun Fatimah.  Setelah Wak Sungai Bilah balik, Wak koyakkan borang permohonan itu dan lemparkan keluar.  Bila Wak tidak nampak dengan rupa sedih dan air mata berlinangan Emak kutip borang itu dan bawa kepada arwah Pak Teh adik Emak.  Mereka cantumkan semula borang itu dengan pelekat dari nasi lembek.  Arwah Pak Tehlah yang mengisi borang tersebut dan menghantarnya terus kepada Cik Gu Mat Tampal.  Mak Long sungguh terhutang budi yang tidak ada bandingan hargannya kepada Emak dan Pak Teh.  Merekalah yang membantu dan berusaha untuk menentukan Mak Long masuk belajar keperingkat lebih tinggi.





Di Hujung Sana Ada Cahaya







Nota:  Hidup mestilah ada pengorbanan yang ikhlas agar hidup itu lebih bermakna dan sempurna.


No comments:

Post a Comment