Pages

Tuesday, February 12, 2013

Nota Belajar Mengaji Dulu-dulu

Assalamualaikum,


Masa Mak Long kecil berlajar mengaji quran dengan Emak sahaja.  Emak mengajar mengaji quran dan berzanji kepada anak-anak jiran.  Kebanyakan anak-anak jiran pula ada kaitan tali persaudaraan dengan keluarga Mak Long.  Kiranya sekampung itu  semuanya saudaralah.  Mana tidaknya asal usul Tok nenek Mak Long datang membuka Kampung Jorak dan Kampung Jalan Raja, ketika itu masih lagi hutan belantara bersama-sama dengan adik beradik, sepupu dan bapa saudara Tok Nek.  Masing-masing punya keluarga bertambah hingga kini.  Ada yang kawin antara sepupu atau dua pupu.  Kami bersaudara ha ha ha sepusat sepusing.

Masa Emak mengajar mengaji adalah malam selepas Maghrib.  Masa siang Emak menoreh getah dan selalu sibuk dengan kerja-kerja lain menambah rezeki keluarga.  Ramai juga anak-anak yang datang, ada yang sudah besar panjang.  Emak tidak pernah mengambil bayaran; Emak ikhlas mengajar mengaji.  Waktu itu kampung kami belum ada kemudahan air paip atau kuasa letrik.  Bekalan air hanyalah dari air perigi atau kolam yang digali sendiri atau diupah mengali.  Manakala bekalan letrik pula kebanyakan orang kampung menggunakan pelita minyak tanah dan lampu pam.  Kekadang orang kampung panggil minyak tanah itu minyak gas (gasoline).  Minyak tanah Wak beli dari kedai Cina yang berhampiran dengan rumah kami.  Bila hampir senja Wak akan pasangkan lampu pam untuk menerangi tempat kami mengaji.  

Tiap-tiap hari budak-budak yang lebih besar datang awal cedok air dari perigi penuhkan semua tempayan yang Emak ada di pelantar dekat dapur.  Emak boleh guna air itu untuk memasak dan mencuci pinggan.  Ringanlah sedikit kerja Emak.  Kalau mereka tidak pergi kemana-mana lepas waktu sekolah mereka datang tolong bersihkan laman rumah dan angkat kayu api, susun di bawah dapur.  Itulah sahaja cara mereka membalas budi Emak mengajar mengaji.  Emak tidak tidak pernah meminta atau menyuroh mereka berbuat begitu, mereka sendiri yang suka rela hati memberi bantuan tulang.  

Mak Long dengan yang lain, kami lebih kecil sedikit kerjanya pasang rihal; keluarkan quran dan buku rawi (buku berzanji) untuk mereka yang mengisi air tempayan.  Hari-hari begitu melainkan malam Jumaat tidak mengaji sebab Emak perlu menunaikan kewajiban diri ... kekadang pergi ke surau atau mesjid bila ada orang beri syarahan agama.  

Bila Mak Long ingatkan keadaan masa dulu-dulu hidup masyarakat di kampung walau pun banyak kekurangan dalam serba serbi, kami hidup rukun dan damai, bila ada buat kenduri kendara ramai-ramai datang berkumpul bergotong-royong memberi bantuan.  Ada yang menghulur bantuan berupa kewangan atau barang untuk meringankan beban.  Suasana sangat meriah dan mesera ....  Sekarang sudah jauh berbeza.  Anak-anak muda lepas sekolah ada yang menyambung pelajaran peringkat tinggi di bandar.  Bila tamat belajar mereka akan terus tinggal di sana kerana tugas masing-masing ada yang mendirikan rrumah tangga pula.  Ramai yang meninggalkaan kampung mencari rezeki di tempat lain atau lain-lain hal.  Kampung kami sudah sunyi tidak seperti dulu-dulu.  Sudah ramai orang luar warga asing masuk dan tinggal di kampung.  Mereka datang dari negara-negara seberang.  Sering mereka ini tidak hormat dengan penduduk kampung.  Mereka membuat kacau, mencuri, meragut dan sebagainya membuat orang-orang kampung lebih berhati-hati menjaga keselamatan.   


Berat sama dipikul
Ringgan sama dijinjing












Nota:   Amalan tolong menolong antara sesama insan adalah amalan yang terpuji.


No comments:

Post a Comment