Pages

Wednesday, January 23, 2013

Nota Tawaran Ke Slovenia

Assalamualaikum,

Dua bulan lepas Puteri beritahu dapat tawaran menghadiri "GIDE Conference 2013", di Ljubljana, Solvenia selama seminggu.  Puteri sungguh gembira sekali menerima tawaran itu.  Mak Long pun turut gembira juga atas kejayaanya dari usaha gigih Puteri dalam pelajaran di peringkat tertinggi.  Bukan senang hendak memanjat ke menara gading tanpa usaha dan pengorbanan diri dan keluarga. Tetapi jauh di sudut hati Mak Long terasa kebimbangan melepaskan Puteri ke sana.  Ibu mana yang tidak merasa perasaan begitu?  Kebimbangan menusuk hati ini pertama sekali, Puteri belum pernah bersendirian mengembara jauh di Eropah selain dari penerbangan pulang ke Malaysia.  Keduanya musim sejuk di negara tersebut selalunya tahap teruk.  Segala perbelanjaan dibiayai pihak universiti melainkan duit belanja "shopping".  Jadual dan tarikh penerbangan pun sudah dalam tangan.  Hati ini bertambah gusar.  Puteri selamba sahaja seperti tidak ada apa-apa yang meragukan atau merisaukan hatinya.

Mak Long tanya kalau semua keperluan sudah cukup untuk ke tempat itu.  Jawabnya hampir semua cukup hanya perlukan beberapa pasang pakaian seperti coat tebal dan wang saku untuk belanja.  Ahaa ... kalau itu fahamlah Mak Long!  Beli pakaian baru dan wang memang tidak pernahnya mencukupi!   Selagi ada benda yang menarik dan cantik di kedai dan nampak .... mahu sahaja.  Mak Long sarankan ambil sahaja coat tebal yang Mak Long ada dan tidak pun pernah digunakan dan sehelai baju dibuat dari bulu arnab.  Senyum lebar bukan main lagi dia dan Mak Long harap dia suka dengan pakaian itu.

Puteri, Puteri ...... buat hati Mak Long cair melimpah ruah bila dia memberi pelukan manja dan mesera begitu.  Orang putih cakap "She is my baby!"  Tetapi tidak bermakna kita sebagai ibu mesti menurut sahaja segala kehendak anak-anak tanpa menimbangkan baik dan buruknya, perlu atau tidak perlunya.  Mestilah ada garis pandu dan sempadannya.  Ketegasan, tanggung jawab, sifat keadilan dan galakan dari ibu dan bapa mesti ada dalam membimbing anak-anak disamping memberi kasih dan sayang sepenuhnya.  Mak Long bersyukur dengan kehadiran anak-anak yang baik serta hormat kepada kami.  Anugerah dari Allah yang tidak ternilai dalam hidup Mak Long.  

Mak Long banyak membuat kesilapan dalam banyak perkara sepanjang perjalanan hidup ini.  Semua liku dan lurah pernah dilalui.  Tetapi Mak Long cekalkan hati untuk bangun atas dasar kesedaran diri, tidak segan silu, tidak serik sentiasa belajar dari kesilapan yang lalu serta berusaha untuk menjadi seorang ibu dan ummah yang diredhai Nya.  Insya Allah.





Puteri








NOTA:

Jadikanlah diri sebagai contoh yang baik dan dihormati kepada anak-anak kita.






No comments:

Post a Comment