Pages

Friday, January 4, 2013

Nota Petrified Forest National Park, Arizona (2000)

Assalamualaikum.....

Petrified Forest National Park terletak di Arizona.  Ia merupakan sebuah taman alam semula jadi dan sains terkenal yang menarik ramai ahli sains dan pelajar datang ke sini untuk mengkaji dan belajar berbagai kejadian zaman dahulu kala.  Kami berkesempatan singgah di sini ketika dalam perjalanan ke Grand Canyon, Arizona.  Masa kami di situ adalah dalam musim bunga, tetapi cuaca di taman itu sudah pun panas walaupun masih sejuk di awal pagi.


Petrified Forest National Park, Arizona

Petrified wood


"Petrified wood" makna ringkas dalam bahasa Malaysia ialah pokok yang sudah berzaman menjadi batu.  Dalam ira berkurun-kurun lamanya yang dinamakan kurun "Triassic Period" (200-250 juta tahun dahulu) menurut kajian alam, berlaku perolahan hebat seperti gempa bumi dan banjir dahsyat yang mampu mengubah bentuk peta alam semesta.  Bila kejadian seperti ini terjadi, segala kehidupan seperti binatang dan burung mati dan terbenam dalam tanah menjadi fossil.  Lama kelamaan pokok-pokok  juga mati atau hanyut dalam air banjir atau ditiup angin kemudian hanyut dan tertimbus dalam lurah-lurah dan dasar sungai.  Kebanyakan pokok-pokok itu reput dan hancur.  Hanya sedikit sahaja yang bertukar menjadi batu fossil yang cantik mempunyai warna warni yang unik.  Sebelum kayu-kayu menjadi reput ketika tertanam dalam lumpur di dasar sungai yang mengandungi berbagai mendapan bahan mineral (campuran abu dari letupan gunung berapi dengan air dan berbagai jenis mineral) serap ke dalam pokok mengubah formasi pokok menghasilkan berbagai warna kristal cerah yang cantik.



Sebatang petrified wood timbul di permukaan bumi

Apabila berlaku musibah perolahan alam seperti gempa bumi, letupan gunung berapi, hakisan banjir dan sebagainya kebanyakan khazanah yang tertanam di perut bumi timbul semula di permukaan bumi sebagaimana terjadinya di Petrified Forest National Park.



Petrified wood yang sudah menjadi keratan


Keratan petrified wood

"Petrified wood" terdapat di mana-mana di dunia ini.  Mengapa Petrified Forest di sini dijadikan taman kebangsaan?  Muktamad sebenarnya ialah untuk memelihara petrified wood supaya tidak terus dirosak dan dicuri.  Juga hanya di taman ini sahaja yang mempunyi catatan lengkap tentang dan bagaimana kejadian artifak dan fossil dalam kurun "Triassic Period".  Itulah yang membuat taman ini istimewa.  Orang awam atau pelawat dilarang mengambil petrified wood, batu, fossils, artifak dan tumbuhan tidak diganggu atau diambil.  Malangnya walaupun ada undang-undang melarang dan hukuman yang ketat, namun masih juga berlaku kecurian dan kemusnahan yang tidak diingini.  Ada juga kedai-kedai yang menjual "petrified wood" dalam berbagai bentuk seperti (meja, serpihan kecil) yang sah didapati dari tuan punya tanah persendirian.




Petrified wood di belakannya

Selain dari "petrified wood" terdapat juga fossil tulang buaya, ikan gergasi, dinosaur, binatang dan tumbuhan seperti pern.  Banyak juga binatang liar seperti "ravens" (gagak hitam besar), badger (sejenis binatang seperti merang), landak dan lain-lain hidup di sini.








NOTA:

Maha besar kuasa Illahi mencipta alam semesta ini dilengkapi dengan berbagai rupa, gaya,  ganjil dan anih tetapi hanya sedikit sahaja rahsia Nya yang dipertunjukkan kepada manusia.





No comments:

Post a Comment