Pages

Thursday, January 17, 2013

Nota Louisiana

Assalamualaikum,

Louisiana sebuah negeri yang unik.  Uniknya kerana berlakunya sejarah perjanjian "The Louisiana Purchase" atau lebih kurang dalam bahasa Malaysia ialah Perjanjian Pembelian Louisiana.  Dengan perjanjian Louisiana Purchase ini; di mana ketika itu Amerika di bawah naungan President Thomas Jefferson, telah memberi keuntungan terbesar kepada kerajaan Amerika.  Hasil dari "Louisiana Purchase" maka bertambahlah keluasan negeri dan kuasa pemerintahan kerajaan Amerika.  Tarikh perjanjian bersejarah itu berlaku pada 30hb April 1803 di mana kerajaan Perancis menjual 828,000 batu persegi (2,144,510 km persegi) tanah di kawasan Sungai Mississippi hingga ke sempadan "the Rocky Mountains" kepada kerajaan Amerika dengan harga lebih kurang lima sen se ekar tanah atau $15 juta sahaja bayaran keseluruhan.  Anggaran dalam harga sekarang ialah lebih kurang $283 juta.  Negeri-negeri yang termasuk dalam perjanjian ini ialah Arkansas, Colorado, Iowa, Kansas, Minnesota, Missouri, Montana, Nebraska, New Mexico, North Dakota, Oklahoma, South Dakota, Texas dan Wyoming.  Negeri-negeri ini ketika itu hanyalah pergunungan hutan belantara yang belum diteroka dan tidak diketahui adanya kepentingan hasil galian asli yang kaya ada ketika itu.  Bijakkan Amerika dengan gelecik minda mereka!   



Peta Negeri Louisiana


Ramai penduduk di negeri ini berasal dari keturunan peranakan orang Perancis, dan orang kulit hitam Afrika yang menjadi hamba abdi dalam zaman pemerintahan kerajaan Perancis.  Louisiana mengandungi berbagai gulungan masyarakat dan kebudayaan campuran orang kulit putih dan kulit hitam.  Antara yang paling dikenali ialah "Creole" dan "Cajun".

Kebudayaan "Creole" ialah dari campuran dari orang Perancis, Sepanyol, Afrika dan Red Indian.  Orang lelaki berkulit putih yang menjadi tuan mencampuri (di luar pernikahan) perempuan orang-orang berkulit hitam yang menjadi hamba mereka menghasilkan anak  di luar nikah  Kemudian perempuan-perempuan yang menjadi gondek pula dan anak-anak mereka itu akan ditanggung sara hidup oleh tuan-tuan mereka, setengahnya diberi kemerdekaan.

Kebudayaan "Cajun" ialah penduduk Louisiana berasal dari keturunan Perancis digelar "Acadia".  Apabila British menang dalam peperangan "French and Indian War", orang British telah memaksa orang Perancis keluar.  Mereka (Perancis) pula lari ke Louisiana tempat berlindung.

Agaknya kalau Mak Long masuk universiti semula bolehlah ambil sejarah sebagai salah satu dari mata pelajaran hahaha.  



Bunga negeri Louisiana ialah Magnolia
Burung negeri Louisiana ialah Pelican
Pokok negeri Louisiana ialah bald cypress









NOTA:


Sejarah itu penting dipelajarai bagi memperingati dan mengetahui asal usul terdahulu.  Kita dapat memahami mengapa sesuatu itu berlaku dan memperbaiki keadaan ke arah kebaikan....wallahhuwaklam






No comments:

Post a Comment