Pages

Friday, January 4, 2013

Nota Gila Cliff Dwellings, New Mexico (2000)

Assalamualaikum,

Semasa Pak Long bertugas di Deming, New Mexico, jadual beliau bertugas ialah dua minggu berkerja dan dua minggu hari kelepasan.  Pada hari-hari kelepasan ini kami mengambil peluang memanjangkan langkah kami dan melawat tempat-tempat dan negeri-negeri berhampiran di New Mexico.  Begitu banyak tempat-tempat yang istimewa dan bersejarah untuk dilawati.  Sejak kecil lagi Mak Long sangat berminat mengambil tahu dan membaca buku atau keratan maklumat mengenai kehidupan zaman purba.  Sebenarnya lalau rajin menkaji serta merenungi bagaimana perkembangan kehidupan manusia dulu dan sekarang, banyak yang boleh kita pelajari. Boleh diambil iktibar dari segi pengelamanan dan perkembangan kehidupan yang dilalui dan harus diterapkan dalam hidup kita harian mana yang baik.  Banyak cerita berkenaan yang sama Mak Long baca dari buku.  Kali ini Mak Long berpeluang melihat dengan mata sendiri bekas/kesan tempat kediaman purba di Gila (he-la) Cliff Dwellings (Penduduk cenuram) , di Gila National Forest, New Mexico.  



 Gila Cliffs Dwellings
Pemandangan dari aras bawah gunung

Gila Cliff Dwellings National Monument letaknya di Perhutanan Gila, daerah Catron County, New Mexico; iaitu kawasan perhutanan tebal dan pergunungan berasal dari berbatu-batan tinggi dan curam lagi berbahaya kira-kira antara 5,700-6,000 kaki tinggi dari aras muka laut.  Perjalanan ke situ hanya boleh  dilalui dari utara Silver City sejauh lebih kurang 45 batu, dan dari sebuah kampung kecil San Lorenzo, New Mexico .... kira tidaklah jauh dari daerah kami tinggal ketika itu.  Perjalanan sebenarnya mengambil masa lebih dua jam memandu kerana jalan yang sempit seperti lorong sahaja dan bengkang bengkok pula.  Suasana pemandangan di sepanjang perjalanan dipenuhi dengan keindahan semula jadi yang sungguh menakjupkan.  Lorong kecil itu sering rosak oleh hakisan air hujan yang selalu berlaku di situ.  Kenderan pelawat diletak di tempat yang ada disediakan berhampiran pusat pelawat, kemudian berjalan kaki melalui lorong dan jembatan-jembatan merentangi anak sungai.  Berjalan kaki mengambil masa lebih kurang satu jam begitu.  Penyelia Gila Cliffs Dwellings telah menyarankan agar kawasan ini diletakkan di bawah pengawasan pihak kerajaan untuk mengelakkan dari bahan-bahan artifak di situ daripada dicuri dan dirosakkan oleh yang tidak bertanggung jawab.  


Gua-gua di Gila Cliffs Dwellings

Kawasan cenuram (cliffs) mengandungi beberapa bahagian gua sebagai rumah, bilik dan dapur digunakan oleh puak Mogollon (mugu-YON).  Suasana tempat seperti itu sangat sesuai untuk tempat tinggal kerana gua-gua dan pokok-pokok di sekeliling kawasan itu memberi perlindungan dari cuaca, binatang liar dan gangguan dari luar.  Di kawasan bahagian bawah cenuram pula mereka boleh bercucuk-tanam sebagai sumba makanan mereka.  Mereka gunakan duri pokok "agave" (sejenis cactus) yang terdapat di kawasan itu sebagai jarum untuk menjahit.


Tangga kayu asli lebih 700 tahun masih kelihatan baik

 Mereka tinggal di situ beratus tahun lamanya yang dipercayaai mengandungi antara 10-15 keluarga sahaja.  Tidak dapat ditentukan bilakah orang-orang Mogullon itu meninggalkan tempat kediaman mereka.


Rumah di gua Gila Cliffs Dwellings

Hanya dua mumia (mummy) telah dijumpai di kawasan perkuburan di situ, selainnya telah lesap dicuri oleh pengumpul khazanah persendirian sebagai koleksi mereka.  Satu dari mumia yang diberi nama Zeke" telah dibawa untuk pamiran di Smithsonian, Washington D.C.


Dalam rumah Gila Cliffs


Bahagian lereng rumah Gila Cliffs


Di luar rumah Gila Cliffs


Sebahagian dari rumah Gila Cliffs








NOTA: 

Tahukah anda bagaimana orang Mogollon menggunakan kapak dari batu menebang dan memotong pokok untuk dijadikan  beruti-beruti rangka rumah?

  • Sebelum memotong pokok, mereka buat unggun api kecil dan bakar di pangkal pokok supaya memudahkan kerja memotong.






No comments:

Post a Comment