Pages

Wednesday, January 16, 2013

Nota Baton Rouge, Louisiana

Assalamualaikum.....


Awal tahun 2002 Pak Long mula bertugas di Baton Rouge (baeton 'roog), Louisiana selama lebih kurang enam bulan.   Baton Rouge ialah perkataan Perancis bermakna "red stick" atau kayu merah dan ia juga adalah ibu negeri Louisiana.  Perkembangan  dalam industri petrochemical di sini menjadikan bandaraya ini terus maju dan berkembang serta memainkan peranan terpenting dalam ekonomi Louisiana.  Cuaca di sini bercampur panas lembah seperti panas tropika; musim sejuk sedehana dan jarang-jarang turun salji.  Port of Baton Rouge ialah pelabuhan kapal terbesar di sini terletak di Sungai Mississippi dan yang ke sembilan besarnya di Amerika Syarikat.  

Kami menyewa sebuah apartment di Baton Rouge.  Apartment itu baharu sahaja siap pembinaannya dan kami adalah di antara penyewa pertama di situ.  Cantik suasana keadaan di sini.  Semua kemudahan kumuniti ada tersedia untuk semua penghuni apartment.  Paling Mak Long suka ialah gym sederhana besarnya menyediakan banyak alat senaman terkini.  Setiap pagi selepas Pak Long pergi kerja di situlah biasanya Mak Long mulakan aktiviti harian selama satu setengah jam.  Selain dari itu disediakan juga kemudahan sebuah kolam renang yang  bersebelahan dengan gym dan pusat kumputer bagi penyewa-penyewa apartment.  


Bersama Muriel (ibu Ann) dan Ann Pettit
Baton Rouge, Lousiana


Ann Petit dan suaminya Jack sahabat kami dari Canada juga tinggal berhampiran.  Jack berkerja setempat dengan Pak Long setiap hari.  Ann tidak suka bersenam.  Dia lebih suka membaca buku di tepi kolam renang tunggu Mak Long habis bersenam kemudian kami berenang bersama.    Ada kalanya dia berendam dahulu bila cuaca panas.  Minah saleh mana tahan panas!  Kami banyak menghabiskan masa lapang kami di perpustakaan awam (State Library of Lousiana), Baton Rouge mencari bahan bacaan atau memulangkan buku yang dipinjam.  Kami biasanya berjalan kaki sahaja ke situ yang tidak berapa jauh dari tempat kami tinggal.  Mak Long banyak membaca dan belajar sendiri cara-cara membuat quilt dan mendalamkan lagi dalam pengetahuan pembuatan mengecap batik dan mencelup warna kain .  Di Kuala Lumpur dahulu, Mak Long adalah belajar membuat batik secara asas sahaja.  Sebenarnya tidak ada banyak perbezaan pun dari segi teknik membuat batik, malah teknik yang diamalkan pembuat batik di Malaysia lebih baik dan halus seninya.



Quilt Baton Rouge 2002

Gambar di atas adalah karya pertama Mak Long membuat batik kaedah menggunakan canting dan bahan lilin lebah pada bunga.  Kaedah "wax cracking" pula digunakan pada latar-belakangnya. Kemudian dicantumkan pula dengan blok (four patch) quilt sebagai frame.  Keseluruhan permukaan quilt Mak Long jahit gunakan benang khas  berwarna-warni bila diletakan di bawah lampu nampak germerlapannya.

Setiap dua minggu sekali Mak Long akan pulang ke rumah di Texas untuk dua tiga hari melihat kalau ada apa-apa keperluan yang patut dilaksanakan.













No comments:

Post a Comment