Pages

Friday, December 21, 2012

Nota Oooops Terbasuh!

Assalamualaikum,

Semalam adalah hari untuk mencuci kain baju kotor.  Setiap orang dalam rumah mesti menunaikan peraturan ini.  Pakaian kotor hendaklah diletakkan setempat di dalam bakul khas yang sudah disediakan di setiap kamar mandi.  Semua kocek hendaklah dikosongkan supaya tidak terbasuh barang yang ada di dalam kocek.. Walaupun begitu Mak Long tetap memastikan semua kocek dikosongkan sebelum memasukkan pakaian kotor ke dalam mesen basuh.

Seperti biasa semua pakaian kotor akan diasingkan mengikut warna gelap, warna terang dan pakaian yang lembut seperti sutera supaya mudah mendapat hasil pencucian yang baik.  Kadang-kadang ada juga tuala kertas (tissue paper) terselit dalam kocek menjadikan seluruh cucian lekat dengan kertas yang sudah hancur itu buat masaalah sahaja.  Apabila tamat pusingan pencucian, Mak Long akan keluarkan cucian satu-satu, kebas-kebas dan terus masukkan ke dalam mesen penggering pula.  Ketika Mak Long keluarkan kemeja merah Pak Long dari mesen ... ada benda dalam kocek baju!  Tengok-tengok.......... ooops!!!!  Alamak passport Pak Longlah!  Tadi masa Mak Long masukkan baju dalam mesen cuci tidak nampak dan terasa.  Cepat-cepat Mak Long keluarkan dari kocek kemeja itu.  Sah passport sudah kena basuh!  Habis lembab semua muka surat passport tetapi bernasib baik kerana tidak ada dakwat dari cop-cop imigresen yang turun.  Muka surat yang mengandungi visa masuk ke setiap negeri yang Pak Long hendak masuk pun tidak rosak...... alhamdulillah selamat!  Mak Long minta puteri tolong keringkan dengan penggering rambut.  Baharu sahaja hendak mulakan, Pak Long muncul... 

Pak Long:   What are you girls doing?

Mak Long:   I accidentally washed your passport!   You did not remove it from your pocket!

Pak Long:   Stop ..stop.. drying it.   Let it dry naturally so pages will not curl.  Its my fault......
                   I should have removed if from the pocket....

Mak Long:    I am sorry, dear...

Pak Long:     It is not your fault...

Pheww!  Nasib baik passport itu kering semula dan tidak pulak bergulung-gulung seperti yang dijangka.  Pak Long tindih passport itu di bawah buku tebal dan berat supaya passport itu tetap seperti biasa.  Passport tidak rosak mungkin disebabkan sampul plastik melindungi passport dari digesel-gesel dalam mesen sewaktu pencucian.



Warna warni





NOTA;

Pastikan setiap kerja itu bersih dari gejala yang merosak.

Kadag-kadang walau pun kita berhati-hati melakukan sesuatu kalau hendak terjadi, maka ia akan terjadi jua.

No comments:

Post a Comment