Pages

Friday, December 14, 2012

Nota Orange, Texas (1997-1998)

Assalamualaikum....

Hujung tahun 1997 Pak Long terima kontrak bertugas di loji minyak dan  gas di Lake Charles, Luisiana bersama dengan sahabat baik Andy Williams.  Lake Charles letaknya di selatan Luisiana hampir dengan sempadan Negeri Texas di sebelah timur-lautnya (North-east).  Perjalanan dari kediaman kami di Freeport mengambil masa lebih kurang empat jam dengan kereta.  Pak Long menyewa sebuah apartment berbilik satu di Orange, Texas iaitu daerah terdekat dengan tempat kerja hanya mengambil lebih kurang dua puluh minit dengan kereta.  

Masa itu Mak Long baru sahaja pulang dari Malaysia selama dua bulan di sana.  Rasa belum puas lagi bermesera denga keluarga di kampung.  Tetapi tempat isteri adalah di sisi suami.  Itu pun sangat bersyukur kerana Pak Long merelakan Mak Long pulang ke Malaysia setiap tahun, kadang-kadang dua kali setahun.

Apartment ini kecil di tingkat satu dan kosong tiada perabut disediakan, biasa-biasa sahaja.  Yang ada hanyalah peti sejuk dan dapur, itu sahaja.  Pak Long tidak dapat mengesahkan berapa lama dia akan bertugas dengan syarikat itu.  Sebab itu kami tidak kesah sangat hanya membawa sebuah tilam, dua biji bantal dan beberapa kain cadar serta gebar untuk bilik tidur dan beberapa biji pinggan mangkok, periok dan lain-lain hanya barang asas sahaja.  Vickie isteri Andy tolong belikan kami satu set kerusi rotan dari "garage sale" untuk ruang tamu.   Itu sahaja yang ada dalam apartment kami.  Apartment Andy dan Vickie pun tidak jauh dari kami.

Tinggal jauh dari kediaman sendiri banyak masa terluang apabila Pak Long sudah pergi kerja sehari suntuk setiap hari.  Mak Long gunakan masa itu sepenuhnya.  Di hadapan apartment disediakan sebuah taman rimba kecil penuh dengan pokok pine tinggi dan lain-lain jenis pokok besar untuk penduduk sekitar berjalan kaki dan bersenam.  Tiap-tiap hari tidak kira cuaca Mak Long berjalan di sini kadang-kadang dua kali sehari.  Di sebelah taman ini ada sebuah kubur lama ... he he sunyi benar dan seram juga kalau tidak ada perjalan kaki lain ketika itu.  Pergi ke gym empat kali seminggu .... hendak turunkan berat badan yang sudah mula naik.  Sahabat Mak Long dari Malaysia cakap Mak Long sudah ada volvo bumper...ish! ish! ish! ...... malu benar rasanya.....  Mesti jaga makan betul-betul supaya turun berat badan.  Untuk makan malam Mak Long masak yang mudah-mudah sahaja biasanya masakan Melayu!   Selepas lebih kurang dua bulan berat Mak Long turun seperti biasa... seronok masih boleh pakai jeans sais 4 dengan selesa.

Penduduk di Orange ramai orang kulit hitam.  Tidak berapa jauh dari apartment kami ada sebuah kedai kecil kepunyaian seorang Pakistan menjual barang-barang keperluan.  Di antara kedua tempat ini ialah kawasan lapang dan beberapa bangku kayu di situ.  Ramai orang-orang muda kulit hitam berlonggok.  Satu hari Mak Long lalu di situ untuk ke kedai itu.  Mereka menyapa "hey..baby.. want and come join us..?  Let's have some fun baby....."   Itulah kali pertama dan terakhir Mak Long lalu di situ....rasa tidak selamat dan Pak Long pun tidak benarkan lagi!

Satu hari pintu rumah diketok orang dan Mak Long intai dari lubang kaca kecil pintu.  Dua orang lelaki berpakaian kemas berkemeja putih dan berseluar hitam.  Beberapa kali pintu diketuk barulah Mak Long buka pintu.  Mereka perkenalkan diri yang mereka adalah pendakwah dan pengembang agama dari gereja Mormon.  Mak Long ucapkan terima kasih kerana datang tetapi dengan cara baik Mak Long menolak hasrat mereka hendak memberi penerangan tentang agama mereka.  Akhirnya mereka pergi tetapi meninggalkan beberapa keping risalah untuk Mak Long baca dan menghubungi mereka kalau berubah fikiran!!.  Sungguh bijak cara mereka berdakwah tentang agama mereka!  Tiada paksaan, sentiasa senyuman di bibir, bersopan dan berbahasa lemah-lembut.  Patutlah ramai orang yang cetik ilmu agama di dada mudah terperdaya............

Dua minggu sekali Mak Long pulang sendirian ke rumah di Freeport untuk dua atau tiga hari memastikan semua keadaan di rumah baik.  Hampir setahun juga Pak Long berkerja di logi minyak dan gas di Lake Charles.



Texas 1998





NOTA:

Didikan asas agama Islam yang sempurna adalah penting supaya tidak mudah terpesong ke agama yang lain.

Jauhkan diri dari gejala manusia jahat.


No comments:

Post a Comment