Pages

Saturday, December 1, 2012

Nota Melawat Korea

Assalamualaikum...

Tahun 1989 sekali lagi perniagaan Agrochemical Department meraih keuntungan yang lebih tinggi dari peruntukan belanjawan yang diagihkan kepada jabatan kami.  Sekali lagi kami berpeluang melancung ke negara asing.  Pernerbangan kami dijadualkan pada tahun 1990 dalam musim sejuk selama satu minggu lebih kerana ramai di antara kami yang belum pernah mengalami musim sejuk dan melihat salji.  Jadual pelancungan kami sungguh padat termasuklah satu hari bebas untuk membeli belah.  Kalau hendak dibandingkan zaman Korea tahun 1990 dan sekarang memang banyak perubahan.  Sudah tentu setengah dari tempat yang kami lawat mungkin sudah tiada lagi dan digantikan pula dengan bangunan yang lebih moden dan cantik dalam zaman kini dengan pembangunan yang sungguh pesat.  Apa-apa pun melalui dari gambar-gambar di bawah walau pun sudah bertahun-tahun Mak Long melawat Korea ialah sebuah negara yang disarankan untuk dilawati.



Agrochemical Department 1990
Dari kiri:  Soong, Ismail Yusoff, Lim Pendek, Muhammad Azmi, Bert Lim, Mak Long, George Vargese (di belakang), Laili, Heng Bak Meng, Rosmawati, Subramaniam, Abdul Kadir Karim dan Reginal Govindan

Sedang sarapan di hotel bersama Rosmawati 1990

Mak Long masih ingat lagi, di Lotte World walau pun di antara kami semua sudah bergelar ibu dan bapa, masing-masing meluahkan perasaan menampilkan gerak laku keseronokan dalam alam dan dunia keanak-anakkan tetap dirasai.  Kami bergambar dan bergambar sampai habis semua film yang ada.  Dulu-dulu digital camera belum ada lagi.  Sayangnya gambar-gambar banyak yang hilang dari simpanan Mak Long.

Lotte World 1990

Bersama Rosmawati 1990

Di Gyeonju kami dibawa melawat ke museum perkuburan (Burial Mounds) dan di sini juga banyak terdapat pokok cherry blossom.  Sungguh cantik bunga cherry blossom.  

Kami juga melawat beberapa buah istana lama di antaranya ialah istana Kyongbok.

1990

Kami dibawa melawat ke stadium di mana Olympic Games tahun 1988 diadakan.  Walaupun cuaca kurang baik, hujan renyai dan sejuk kami seronok berpeluang melihat tempat ini.



1990


Kami berpeluang pergi ke Pulau Jeju dan menekmati angin laut serta bermalam di situ selama tiga malam.  Di tepi pantai kami bertemu dengan beberapa orang penyelam wanita yang sangat handal.  Mereka menyelam tanpa mengunakan sebarang bekalan oxygen.  Kami difahamkan oleh pemandu pelancung, suatu masa dahulu wanita Korea awam berkerja di luar rumah membanting tulang dengan bertani, menangkap ikan di laut dan sebagainya menanggung keluarga sedangkan orang lelaki duduk tiada membuat sebarang perkerjaan di rumah.  Penyelam-penyelam itu memberi kami makan hirisan nipis sotong yang mereka tangkap dari dasar laut dan kami cicah dan makan dengan kimchi.  Rasanya biasa sahaja kerana Mak Long tidak bergitu berminat memakan makanan mentah.


Di sana kami juga dibawa melawat ke air terjun Cheonjiyeon dan Halla-san gunung tertinggi di Korea Selatan di mana kesan-kesan lubang (volcanic crater) besar yang ditinggalkan oleh letupan gunung berapi.

Hari ketiga di Pulau Jeju sebelum terbang semula ke Seoul kami dibawa melalui sebatang jalan anih "Mysterious Road of Jejudo - twilight zone".  Jalan ini memanjat bukit tidaklah tinggi sangat.  Sampai sahaja di bahagian bawah jalan pemandu bas berhentikan enjin bas.  Yang anihnya bas itu terus bergerak memanjat bukit!  Seseorang mencurahkan air di atas jalan dan didapati air itu mengalir ke atas.




1990


Mak Long seronok melancung ke Korea dan kalaulah ada peluang lagi rasanya tidak akan lepaskan peluang itu.  Ketika lawatan kami masalah yang kami hadapi adalah bahan permakanan kerana tidak banyak menyediakan makanan halal.  Mungkin kini sudah tidak begitu bermasalah, tentunya sudah bertambah umat Islam di sana.  Kami kembali ke tanah air dengan membawa kenangan manis dari Korea.







NOTA:

Kegigihan berusaha dalam sesuatu bidang tanpa mengenal jemu memberi kejayaan yang dicari.










2 comments:

  1. Wow.. k.misah sampai Seoul lagi lama dari wana :) Kami tak sampai ke Jeju Island, hanya di Seoul sahaja.

    ReplyDelete
  2. Terlalu lama, hampir lupa banyak tempat yang pergi di Korea. Nasib ada buku catatan dan gambar-gambar walaupun sudah banyak hilang. Tulisan melalui itu sahaja.

    ReplyDelete