Pages

Thursday, December 27, 2012

Nota Fire Place

Assalamualaikum,

Sudah hampir tiga tahun kami tinggal di kawasan Canyon Lake, Texas.  Daerah ini juga dipanggil sebagai "Texas Hill Country".  Kami sekeluarga bahagia tinggal di sini dan sangat bersyukur atas nekmat dan rezeki yang dilimpahi Allah SWT.  Sesungguhnya Allah maha kaya, maha pemurah lagi maha pemberi.  Tahun pertama musim sejuk kami tinggal di sini salji turun dalam awal Februari dan tahun kedua salji tidak pula ada selain dari mendapat sejuk dan angin yang kuat.  Tahun kedua juga merupakan kemarau panjang yang teruk hingga ke akhir tahun 2011 di mana beberapa daerah dan kawasan perumahan mengalami kejadian kebakaran.  Tahun 2011, alhamdulillah keadaan kembali pulih walaupun perlahan.  Tahun ini keadaan masih terlalu kering mungkin terlalu awal untuk turun salji.  Kalau ada salji seronok juga.  Walaupun begitu cuaca sangat sejuk diikuti tiupan angin kuat dan hari ini...sejuk sampai ketulang!  Selama kami tinggal di sini kami tidak pernah menggunakan "unggun api" asli sebagai pemanas udara yang sedia ada di dalam rumah kami.  Kebiasaan kami menggunakan hawa pemanas letrik.        

Hari ini Pak Long cadangkan kami nyalakan unggun api sebagai pemanas dalam rumah.  Kayu api yang sudah kering pun banyak berlunggun di luar rumah.  Hmmmm... Bau dari kayu api yang dibakar itu sungguh sedap seolah-olah bau itu menjadi pengirat kemeseraan silarturrahim keluarga.  Sepanjang petang dan malam puteri duduk berlengkor berhampiran dengan unggun api sambil nonton TV.


Unggun Api







NOTA:

Allah memberi nekmat dan rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki NYA dan mengambilnya kembali dari sesiapa jua yang dikehendaki NYA.

Hendaklah kita sentiasa bersyukur atas nekmat yang dilimpahi Allah yang maha pemurah.  
Berdoa agar segala pemberian nekmat itu sentias dilimpahi NYA.




No comments:

Post a Comment