Pages

Sunday, November 4, 2012

NOTA SENI QUILT

Assalamualaikum.....

Berkarya dan berseni sungguh luas dunianya dan tiada bertepi bagi seseorang seni.  Perbagai benda dan bahan baru atau lama boleh dikaryakan menjadi sesuatu benda yang cantik, unik dan berseni.  Mempunyai sesuatu hobi untuk berkarya mampu menghasilkan sesuatu benda yang cantik di kaca mata pemerhati seseorang lain dan ia boleh menjadi dan mendatangkan rezeki yang baik serta lumaian.     Kini ramai orang berhobi dengan berkarya bermacam-macam rupa dan jenis yang satu ketika dahulunya hanyalah sebagai kegemaran masa lapang dijadikan sebagai punca mata pencarian.  

Sejak kecil-kecil lagi Mak Long suka pada seni lukisan dan kerja-tangan.  Mak Long tertarik dengan melihat warna-warna cerah dan lembut.  Warna yang berupa powder atau cecair boleh diadun dengan warna lain akan bertukar menjadi satu warna lain dan menarik.  Masih ingat lagi Emak sering memarahi Mak Long kerana menconting dan melukis di dinding rumah dengan arang dari dapur Emak.  Masa dulu-dulu kami guna kayu api untuk memasak dan dari kayu yang dibakar itu menjadi arang hitam.  Bila sudah masuk sekolah Mak Long akan punggut puntung-puntung kapur alat penulisan guru pada papan hitam yang sudah patah dan kontut telah dibuang oleh guru.  Terlalu suka sekali kalau dapat punggut kapur yang berwarna.  Mak Long akan melukis tidak kira di mana, di dinding, di tangga rumah dan di dapur.  Kesukaan masa itu ialah melukis orang lidi pakai baju kembang (gown/dress).  Tidak pernah serik walaupun beribu kali kena marah dari Emak.  Minat punya pasal!  Semua anak-anak Mak Long mempunyai minat dalam seni lukisan dan Mak Long sentiasa memberi galakan kepada mereka.

Apabila kami menetap di Amerika tahun 1997, Mak Long mula tertarik dengan seni membuat quilt.  Di hati ingin mempelajari seni ini dan Mak Long mula berjinak-jinak dengan membeli buku-buku membuat quilt dan melangan beberapa jenis majalah quilt.  Mak Long belajar dari situ hingga bolehlah membuat beberapa helai quilt kecil dan besar.  Kebanyakan quilt yang dihasilkan Mak Long sedekahkan dan hadiahkan kepada keluarga terdekat dan sahabat-sahabat.  Hanya beberapa helai sahaja yang tinggal dalam simpanan Mak Long.  Tidak pula teringin hati Mak Long hendak menjual quilt-quilt itu.  Terasa sayang dan ralat hendak dijual kerana setiap helai yang dihasilkan adalah dari naluri seni sendiri dan dijahit denga penuh perhatian dan sayang.  Tahun 2011 beberapa bulan selepas kami pindah di Canyon Lake, Texas Mak Long dapat peluang belajar membuat quilt secara rasmi di sebuah pusat membuat quilt di Wimberley, Texas.  Bagus kalau ada peluang belajar di tempat yang khas walaupun Mak Long kebanyakan yang diajar sudah Mak Long ketahui dan membuatnya dengan belajar sendiri.

Quilt pertama (2004)
Quilt pertama Mak Long hasilkan, semuanya dijahit tangan dari awal hingga ke akhir.  Quilt ini mengamabil masa lebih kurang tiga bulan lebih menjahitnya.  Kalau menggunakan mesen jahit boleh mengambil masa dalam seminggu sahaja bagi quilt yang besar dan sederhana begini.

Quilt ini terlalu istimewa bagi Mak Long dan guna setiap malam untuk selimut kami.  Puteri telah beberapa kali memohon agar quilt ini diberikan kepadanya.  Tetapi biarlah yang pertama ini kami guna untuk sendiri.   Yang lain dan lebih menarik biarlah puteri ambil mana dia suka.


Quilt kedua (2004)

Pak Long memberi galakan dan sokongan dalam usaha Mak Long membuat quilt dan beliau telah menghadiahkan sebuah mesen jahit jenis "Brother" sekembalinya dari Delware di mana beliau bertugas ketika itu.  Kemudian membelikan sebuah meja khas untuk mesen jahit pula.  Quilt kedua Mak Long jahit mengunakan mesen jahit baru.  Yang ini Mak Long reka sebuah bendera negeri Texas dengan mengikut ukuran bendera asas yang betul.  Quilt ini Mak Long hadiahkan kepada Robin anak Pak Long.





Morning glory (2004)

Morning Glory ini khas untuk Emak tersayang.  Emak gemar warna biru, jadi keseluruhannya menggunakan kain kapas warna biru.  Bunga biru itu dijahit kaedah jahit tampal (applique).









Flower garden (2005)



Flower Garden dihadiahkan untuk harijadi kepada puteri sulung Mak Long.  Bunga-bunga itu dijahit tampal (applique).











Pin Wheel (



Pin Wheel dihadiahkan kepada putera sulung untuk harijadinya.












Irish Chain


Irish Chain ini Mak Long guna kain batik "Noor Arfah" dibeli dari Kuala Terengganu semasa Mak Long melawat adik angkat di sana.  Quilt ini dihadiahkan kepada Busu Mai adik Mak Long yang bungsu.












Ketika Pak Long bertugas di Baton Rouge, Louisiana Mak Long abadikan sehelai quilt untuk digantung ke dinding.  Sekuntum bunga peony Mak Long lukis sendiri dan warnakan mengikut kaedah "wax cracking" cara pengecapan batik yang Mak Long pelajari beberapa tahun dahulu di Kuala Lumpur.  Inilah hasilnya.

Baton Rouge Wall Hanging

Insyaalah Mak Long akan paparkan beberapa quilt karya sendiri di halaman yang akan datang.  




NOTA:  

Mempunyai sesuatu kegemaran hobi adalah cara baik untuk mengisi masa lapang.




2 comments:

  1. Assalamualaikum maklong...sy mohon sekiranya maklong sudi menjadi tutor sy dlm quting n patchwork..di malaysia,seni ini masih baru..aziahjamaludin@gmail.com (wassup 0196654409)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Aziah,

      Terima kasih singgah ke blog Mak Long. Apa salahnya kalau Aziah sudi hendak belajar kaedah membuat quilt. Sila singgah ke blog ke dua Mak Long nama Karya Dan Seni Quilt dan klik di http://camy-shah.blogspot.com yang terletak sebelah kanan atas sekali itu. Mak Long ada menulis beberapa kaedah membuat quilt. Silakan..

      Delete