Pages

Friday, November 9, 2012

Nota Quilt Untuk Adik Angkat

Assalamualaikum,

Dalam tahun 1990an kami sekeluarga berpindah ke negeri Pantai Timur menyambut seruan sebuah syarikat perusahaan cari-gali yang mewajibkan sebahagian ahli pekerja-pekerja beralih kedudukan tempat kerja.  Alhamdulillah kami sekeluarga tidak menghadapi sebarang masaalah bertukar angin di Pantai Timur.  Putera-putera dan puteri-puteri semua mendapat penempatan  persekolahan yang terbaik di daerah tersebut kala itu.  Alhamdulillah, Mak Long pula beroleh rezeki pekerjaan dan kedudukan yang sangat baik setelah meletak jawatan lama di Petaling Jaya, Selangor. Paling gembira berpeluang bertemu serta membuat lebih ramai sahabat terutama dengan orang-orang tempatan.  Mereka gelar Mak Long "orang KL" (sebab kami datang dari Kuala Lumpur!).

Suatu hari, Mak Long ditugaskan menemuduga beberapa orang calon untuk mengisi satu jawatan kosong di pejabat sebagai pembantu Mak Long.  Rumit juga hendak memilih calon yang terbaik dan berdidikasi dalam tugas.  Selain itu kami disyaratkan mengutamakan calon dari anak negeri tempatan (masaalahnya tidak ramai anak negeri yang sanggup menyahut cabaran syarikat).  Akhirnya Mak Long memilih seorang wanita muda beranak dua yang sudah berpengelaman berkerja dengan sebuah syarikat antarabangsa di Pantai Timur.  Orangnya putih melepak, cantik, ramah serta rajin pula.  Rupanya tidak sia-sia memilihnya berkerja di syarikat kami.  Kami menjadi kawan rapat dan akhirnya menjadi adik angkat Mak Long hingga ke hari ini.

Sebagai kenangan Mak Long hadiahkan sehelai quilt besar dan sehelai kecil (untuk digantung di dinding).  Bahan yang digunakan untuk quilt besar adalah dua helai kain batik Noor Arfah dari Terengganu digandingkan dengan kain kapas berwarna merah jambu, biru dan hijau.  Quilt ini dinamakan "Friendship" (Persahabatan).


Friendship bahagian hadpan

Friendship bahagian hadapan dan belakang


Quilt untuk digantung kecil ini bercorak (pattern) tradisi lama dipanggil "Churn Dash".  Dalam bahasa Malaysia hmmmm -  kalau perbuatan "memutar, mengodak, mengodeh" dan kalau nama am pula ialah alat pemutar  atau pengodak seperti mengodak susu untuk dijadikan butter... lebih kurang begitulah maknanya ....                                                                                                                                                        

Churn Dash

Sedikit dari koleksi batik Malaysia yang ada dalam simpanan.



Koleksi batik





No comments:

Post a Comment