Pages

Tuesday, November 6, 2012

NOTA QUILT MAK LONG (3)

Assalamualaikum...  Setiap tahun harijadi Pak Long datang, tidak tahu apa hendak hadiahkan padanya.  Bila ditanya apa yang diingininya...jawapan dia sama sahaja.."I don't need anything, Dear.  I have everything I need.."   Semasa Pak Long berada di luar negara bertugas Mak Long pun sibuklah buatkan sehelai quilt berukuran besar "king size" untuk hadiah harijadinya.  Quilt yang paling besar pernah Mak Long buat.  Bermasaalah juga kerana mesen jahit terlalu kecil untuk menjahit quilt yang besar.  Hampir sebulan baru siap dan sedang molek bila Pak Long balik jatuh pada harijadinya.

Quilt ini dinamakan Double Irish Chain.  Mak Long gunakan tiga helai kain batik Terengganu "Noor Arfah", kain kapas berwarna hijau lembut dan kain pelikat (sebagai lekaran quilt) sepadan dengan corak dan warna batik.  Pak Long senyum lebar bila menerima quilt ini tanda suka!!!

Double Irish Chain (2007)

*********

Quilt Snow Ball adalah dari cantuman berbagai warna dan corak kain kapas lebihan dari quilt-quilt terdahulu.  Mak Long buat lima helai disedekahkan kepada setiap orang anak lelaki dan satu untuk Robin.

Snow Ball (2007)

**********

Quilt Mema's Flower Garden ialah untuk selimut di musim sejuk (lab quilt) bila duduk-duduk menonton TV.  Satu dari kegemaran peribadi bersais kecil.   Bunga biru itu adalah pemberian Mema yang dijahitnya sudah banyak tahun dahulu ketika zaman mudanya.  Mak Long padankan bunga itu dengan berlatar belakang kain bercorak kecil warna kuning air lembut dan batik biru.  

Mema's Flower Garden (2007)

***********

Percubaan pertama membuat quilt bercorak pelangi log cabin.

Log Cabin

**********

"Flying Geese" - Angsa Terbang (2010)

Flying Geese di antara quilt kesukaan Mak Long.  Ianya nampak banyak kerja dan rumit tetapi sebenarnya mudah membuatnya kalau mengikut aturan cara membuatnya.  Quilt ini "double sided quilt" iaitu boleh diguna bahagian depan dan belakang sebagai muka depan.  Jenis kain yang digunakan ialah kain kapas bercorak ira zaman 1700-1800an.  Harga kainnya sedikit mahal kerana ia direka bentok oleh seorang pereka.  Setelah semuanya siap dicantum dan dijahit, akhir sekali quilt ini Mak Long upah seorang ahli jahit quilt kerana tangan dan jari-jari Mak Long sakit.   Mak Long puas hati dengan cara dia mengquilt.
"Multi-color" (bahagian belakang Flyinf Geese)

**********

Quilt Rempah Ratus ini Mak Long tiru dari sebuah majalah quilt menggunakan pelbagai warna dan corak kain kapas.  Jahitan quilt dijahit seolah-olah ombak di lautan (tidak nampak dalam gambar ini).

Rempah Ratus (2006)




NOTA:

Satu usaha daripada mencari kepuasan hati ialah melekarkan bakat yang ada pada diri sendiri.




1 comment:

  1. cantik²lah kak long...jk berpeluang ina pun ingin belajar membuat quilt

    ReplyDelete