Pages

Thursday, November 15, 2012

Nota Pagi Maal Hijrah

Assalamualaikum..

Alhamdulillah hari ini ialah hari pertama tahun baru bagi umat Islam.  Malam tadi rasa terlalu sejuk tetapi sengaja Mak Long tidak menghidupkan hawa panas.  Lebih sedap dan lena kalau suhu dalam rumah sejuk bila waktu tidur tetapi masaalahnya pula bila hendak bangun pagi terlalu sejuk .. rasa keras tulang-tulang hendak bangun waktu subuh.  Biasa Pak Long akan bangun lebih awal dan hidupkan hawa panas untuk Mak Long.  Sayang, pagi ini kenalah buat sendiri.

Azan dari jam digital menandakan waktu subuh sudah masuk berkumandang di dalam rumah disambut pula dengan bunyi alarm dari talipon bimbit Mak Long.   Orin, kucing puteri sudah bising mengerakkan Mak Long.  Sibuk dia turun naik katil bila tengok Mak Long belum bangun lagi.  Hmmmm kucing pun tahu macam tugasnya pula untuk mengingatkan manusia agar bersolat.  Terima kasih Orin!  Bila Mak Long sudah bangun dan bersedia untuk bersolat, Orin sudah duduk di tepi katil tunggu Mak Long menunaikan kewajipan di pagi hari.

Selepas semuanya sempurna, konon Mak Long hendak main satu game untuk mengera otak di pagi hari (tiap-tiap pagi sebelum sarapan Mak Long amalkan bermain game seperti jig-saw puzzle kerana ia membuat otak kita berfikir).  Orin datang lagi mendekati dan meleset-leset kaki Mak Long kemudian pergi ke mangkok air dan pinggan makannya.  Oooo Si Orin hendak sarap pagi.   Pandai betul kucing ini mengingatkan orang tua dalam rumah ini!!  Kalau dia tidak buat begitu mungkin Mak Long tidak ingat hendak bagi dia makan.... mudahan tidak sampai begitu.

Selepas Orin makan dia datang lagi sambil mengiau-giau.  Apalah pulak hendak kucing ini. Mak Long biarkan sahaja dia begitu tapi tidak mahu berhenti dia dari buat bising.  Dia pergi balik ke hadapan pintu kaca di sebelah belakang rumah sambil melihat keluar.  Mak Long ikut dia ke pintu dan lihat keluar.  Matahari pagi sudah bersinar cantik dan ..... Ohh  ada rusa sudah datang tunggu Mak Long tabur jagong rupanya!!  Yelah! yelah! .... Orin! Orin! Orin!  Sejuk tahu pagi ini .... 38 degrees F.  


Orin
Tengok rusa di belakang rumah


Rusa
Kutip jagong dan tengok Orin




NOTA;

Kasihilah pada binatang-binatang.  Mereka juga mahlok ciptan Allah

No comments:

Post a Comment