Pages

Sunday, November 18, 2012

Nota Musim Sejuk Di Benua Amerika

Asslamualaikum...



"Snowcap" di puncak gunung
Musim sejuk sudah pun bermula untuk tahun 2012 di Benua Amerika.  Begitu jugalah aktiviti musim sejuk sudah bermula seperti sambutan perayaan Halloween diadakan pada akhir bulan Oktober; perlawanan permainan bola sepak Amerika (American football) dan memburu binatang (rusa, itik liar dan lain-lain binatang) sedang rancak dan hebat.  Tidak lama lagi perayaan menyambut "Thanks Giving" dan "Christmas" (hari Natal) pula akan tiba.   Bagi negeri-negeri di sebelah utara pula aktiviti bersukan peluncur salji (ski) sangat popular di mana kebiasaan salji turun dengan tebal dan sangat sesuai untuk sukan itu seperti di Colorado, Montana, Utah dan lain-lain negeri. Musim inilah mereka mengaut keuntungan dari pelawat-pelawat yang berkunjung untuk bersukan musim sejuk.

Walaupun musim sejuk menjadikan lankskap begitu menarik dan indah di kaca mata dengan salji memutih menghampari bumi terutama di daerah pergunungan, perhutanan, padang dan tasik tidak selalunya menjanjikan keselamatan dan ketenangan.  Malapetaka seperti ribut salji sering berlaku menjadikan keadaan sangat merbahaya dan getir.  Waktu siang lebih pendek sedang  waktu malam pula lebih panjang.  Menjadi amalan di sini masa-jam dilambatkan sejam kemudian ditukar kembali ke waktu asal apabila musim bunga hampir tiba.  Ini adalah memberi kemudahan terutama kepada anak-anak ke sekolah dan orang awam ke tempat kerja. 

Pertama kali Mak Long merasa pengelaman musim sejuk ialah di Korea Selatan berpuluh tahun yang lalu.  Ketika itu Mak Long bertugas dengan satu daripada syarikat antarabangsa terbesar yang beroperasi secara besaran mengedalikan "warehouse" cawangannya di Petaling Jaya, Malaysia sebagai pengedar bahan "pharmaceuticals" , kimia, agrochemical dan veterinary kepada kerajaan Malaysia dan di sektor-sektor persendirian.


Salji di Freeport tahun 2004


Apabila berhijrah ke bumi Texas, Amerika ... setiap tahun mengalami musim sejuk.  Mula-mulanya sangatlah bermasalah bagi Mak Long kerana tidak tahan cuaca sejuk.  Kulit menjadi kering dan alahan dengan ruam gatal-gatal walaupun disapu dengan cream pelembut kulit di seluruh badan sepanjang hari.  Hidung juga sering berdarah!  Bukan itu sahaja Mak Long mudah dapat selsema dan batuk.  Bila malam tidur berbungkus tebal macam lepat pisang!!  Lama kelamaan semua itu beransur hilang dan menjadi kebiasaan pula.




Puteri seronok buat kepak "angel"

Di Freeport di mana kami mula-mula tinggal dahulu iaitu di timur selatan Houston, Texas lazimnya salji tidak ada tetapi kami mendapat sejuknya sahaja.  Setelah kami berpindah di kediaman kami sekarang di utara barat "Hill Country" salji biasa turun hanya beberapa inci sahaja tebalnya.  Tidak ada peluang untuk bermain "ski" ...... buat "snowball" bolehlah!   

Puteri terlalu ingin melihat salji turun.  Akhir tahun 2003 kami bawa puteri melawat keluarga Pak Long di Kinkekee dan Chicago, Illinois dalam musim sejuk berharap dapat bermain salji tetapi hampa!  Dapat sejuk hingga ke tulang di bawak aras beku sahaja.

Selama kami tinggal di Freeport hanya sekali sahaja mengalami salji turun iaitu pada malam Christmas tahun 2004.  Doa puteri dimakbulkan Allah, ... alhamdulillah.  Waktu itu Pak Long berada jauh di Negeri China kerana tugasnya.  Waktu pagi apabila hendak menggunakan air untuk berwuduk, didapati paip beku tiada keluar air.  Mak Long jadi kelam kabut tidak tahu bagaimana hendak mengatasi masalah paip beku lalu terus menghubungi Pak Long.  Sudahlah begitu lupalah pulak untuk menghubungi dan bertanya kawan berhampiran sebelum menalipon Pak Long yang jauh.  Pak Long cakap "...Deeeearrrrr......, I am in Chinaaaaa .....!"  Haiyaaa...... tahulah tetapi apa mesti buatlah?  Hendak nangis Mak Long... Pak Long kesihan lalu katanya ambil air panas dan jiruskan pada batang paip besar hala masuk ke dalam rumah.  Nasib baik Mak Long ada air dalam botol besar ... dapatlah panaskan air dan lakukan nasihat Pak Long.  Lain kali kata Pak Long, hendaklah dibuka kecil satu dari paip air dalam rumah agar air mengalir sepanjang waktu apabila suhu cuaca terlalu sejuk di bawah aras beku.

Tahun lepas 2011, kami (Pak Long ada di rumah!) lupa membuka paip agar mengalir sepanjang malam, pada pagi esoknya paip beku!  Daaa.... Pak Long cuba memanaskan batang paip besar dengan mesen pemanas dan air panas tetapi tidak berhasil kerana sebahagian besar saluran paip tertanam dalam dinding garage.  Seminggu kami tiada bekalan air!  Bayangkanlah....!!!!  Nasib kami baik kerana tiada saluran paip yang pecah kerana pembekuan itu.  Tahun ini belum tahu bagaimana keadaan samaada  turun salji atau hanya dapat sejuk sahaja.  Mak Long sudah bersedia... tanaman (kunyit, halia, lengkuas dan semua tanaman tropika) yang perlu diselamatkan dari cuaca sejuk sudah dikumpul untuk dimasukan ke dalam garage bila perlu.      


Musim sejuk di Kentucky


Musim sejuk di beberapa tempat di Amerika







NOTA:

Ilmu pengetahuan dan pengelamanan membantu menyelesaikan  masalah kita.

4 comments:

  1. Masih lagi duduk di sana ke. Kami akan ke usa pada bln nov. Di mana negeri ya ada salji di sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kami masih tinggal di Amerika. November sudah sejuk terutama di bahagian utara negara seperti Illinois, Maine, Utah, dan lain-lain. Kekadang salji tidak turun walaupun cuaca sejuk di bawah aras beku. Silalah rujuk cata kaji cuaca. Sekiranya berhajat melihat keindahan pertukaran warna alam (pokok dan tumbuhan) ialah musim luruh di bulan Oktober dan awal November.

      Delete
    2. assalamualaikum, nak tanye leee puan, dekat us musim sejuk start bulan berapa, plan nak ke us nak travel sbb ada sepupu duduk di Seattle kikiki

      Delete