Pages

Friday, November 16, 2012

Nota Halloween

Assalamualaikum...

Mak Long ingin bercerita sedikit tentang sambutan Halloween sebagai pengetahuan kepada anak-anak muda kita di Malaysia sekarang khasnya, yang pernah Mak Long saksikan berpakaian dan bertopeng seolah-olah bersama merayakan sempena Halloween agar memahami apakah itu Halloween sebenarnya.  

Dihadapan pintu rumah juga dihias 

Hadapa rumah dihias seperti keadaan di kubur

Halloween ialah suatu sambutan perayaan tradisi orang barat dan Amerika amnya.  Perayaan ini adalah juga satu tradisi lama yang dirayakan semenjak turun temurun lagi dalam sejarah dan adat kehidupan manusia.  Ia masih lagi dirayakan di banyakan tempat di seluruh dunia hinggalah ke masa kini.  Halloween disambut untuk mengingati hari orang yang sudah mati atau dalam bahasa Inggerisnya "Day of the Dead" selain itu dipanggil juga sebagai "All Saints Day" .... (perkataan saint digunakan sebagai pangkat pada ahli gereja seperti St Paul, St Peter dan sebagainya.  Juga ia bermakna sebagai orang yang dianggap keramat, tinggi akhlak terutama dalam hal-hal agama kristian).  Di setengah tempat dan negera mereka masih menyambutnya mengikut tradisi lama dengan melakukan beberapa upacara bagi menghormati dan mengingati nenek moyang mereka dahulu.


"Trick or treat..."
Kanak-kanak berpakaian seragam Halloween

Halloween juga bermakna menandakan tamatnya musim panas dan musim penuaian tanaman dan ternakan (harvest season) seterusnya menyambut kedatangan musim sejuk.  

Halloween disambut dan dirayakan setiap tahun pada malam 31hb Oktober.  Ia dipercayai berasal dari Ireland dan dikatakan juga hari cuti umum yang paling tua sekali di dunia.  Sejarahnya bermula dari perayaan Celtic kunu dikenali sebagai penyembahan hasil tuaian kepada Samhain .... sambutan perayaan juga bermakna akhirnya musim penuaian tanaman oleh adat orang Gaelic dahulu kala.  Ketika inilah juga mereka menuai tanaman untuk bekalan makanan dan kegunaan semasa dalam musim sejuk.  Mereka juga percaya pada malam 31hb Oktober adalah malam menamatkan masalah antara orang hidup dan roh orang mati.  Roh orang yang sudah mati kononya menganggu orang yang masih hidup dengan membawa berbagai penyakit dan kemusnahan pada tanaman.  Di Upacara ini orang-orang Gaelic memakai pakaian beragam dan bertopeng menyerupai rupa hantu dengan bermaksud mengelirukan hantu-hantu yang keluar supaya tidak mengganggu mereka yang hidup serta bermaksud juga menghalau hantu-hantu itu keluar dari kampung halaman mereka.  Mereka menghidupkan ungun api serta melemparkan tulang-tulang binatang ternakan kedalam ungun api itu sebagai pemberian kepada hantu-hantu.


Di dalam bakul berisi gula-gula yang dipungut di rumah ke rumah

Perayaan Halloween masa kini mereka meriahkan menyambut dengan memberi gula-gula, coklat kepada kanak-kanak yang datang dari rumah ke rumah malam itu yang menyalakan lampu di pintu hadapan rumah mereka.... Kanak-kanak akan ketuk pintu dan berkata "trick-or-treat!!..." sambil menghulur bakul atau guni kecil sebelum diberi hadiah gula-gula oleh tuan rumah.  Di Amerika, sambutan Halloween sudah menjadi satu tradisi yang disambut setiap tahun sejak kedatangan orang-orang dari Scotland ke benua ini dalam abad 1800an dahulu.  Ia juga menjadi satu dari hari cuti penting selain hari cuti Christmas.  Buah labu terutama labu kuning memainkan peranan penting dalam sambutan Halloween di Amerika.  Kebanyaknya labu hanya sebagai hiasan di dalam dan di luar rumah sempena sambutan itu.  Labu kuning itu dilorek berbagai rupa dan mengeluarkan bijian dari dalamnya; ada yang ditoreh dan ditebok menyerupai berbagai bentuk rupa hantu, bunga dan sebagainya.  Setelah siap dalam labu itu akan dibubuh lilin dan dinyala sebagai lampu.



"Trick or Treat!!...."

Setengah orang berbelanja besar membeli gula-gula


Melorek dan menebuk labu kuning

Lampu lilin dalam labu yang sudah dilorek 




NOTA:


Sekadar memberitahu apa itu Halloween...






No comments:

Post a Comment