Pages

Friday, October 5, 2012

NOTA MENILAU-NILAU TEMPAT ORANG - 2011

Ogos 28, 2011

Selepas melawat Salt Lake City kami menilau tempat-tempat berdekatan dan sampai di satu museum koleksi kapal terbang lama terutama kapal terbang peperangan dunia.  Pak Long sukalah memang dia berminat sangat dengan benda-benda sesangkut paut enjin.  Aiisaymen....bateri kamera pulak buat hal habis bateri tidak charge...masam muka dia !!   Hmmm buruk muka!

Salt Lake City sepintas lalu dari jauh




Kapal terbang terpantas tahun tujuh-puluhan

Kami berhenti sebuah bandar kecil nama Logan, Utah dan menginap di Hampton Inn.  Susah hendak cari makanan halal tempat tidak kenal begini.  Hentam sahaja salad walaupun tidak berapa menyelerakan.  Malam itu terasa lapar juga... tidak mengapalah kita bermusafir adatlah begitu.. Kalau sudah gelap bermasaalah juga hendak mencari hala qiblat di mana... kalau di Malaysia atau negara Islam biasanya ada tujuk arah qiblat maka mudahlah.

Pagi esoknya kami tinggalkan hotel dan melihat-lihat di sekitar berdekatan disitu.  Kami melalui dan dapat tahu sebatang Sungai Logan panjang dan airnya mengalir di bawah tanah kemudian tembus keluar mengalir melalui sebuah lubang di Rick Spring.  Airnya sejuk dan biru tetapi tidak selamat untuk diminum kerana kesan pencemaran di sekitar kawasan itu.  


Air sungai menebusi lubang keluar di Rick Spring

Ricks Spring

 Bear Lake Valley...   Tidak lama kami di Ricks Spring dan tidak ramai orang berhenti di situ, mungkin kerana papan tandanya terlindung dan tidak nampak kepada yang lalu lintas di jalanraya.  Kemudian kami sampai di tempat rehat Bear Lake Valley.  Tempat rehat ini macam baru dibuka untuk umum dan banyak burung kelicap (humming bird).  Cuaca agak lembab dan sejuk pula.  Bear Lake ini sebenarnya sungai yang mengalir ke beberapa cabangan seperti ke Sungai Logan, Snake River Plain, Great Salt Lake dan masuklah hingga ke Wyoming dan Idaho.  Ia juga terletak di antara sempadan negeri Utah dan Idaho.  Ketika kami lalu air tasik itu tinggi dan melimpahi jalanraya.



Burung kelicap menghisap air manisan

Bear Lake Valley, Utah

Mak Long baca tentang Bear Lake ini di papan tanda di situ....kononnya ada lembaga  timbul di tasik tersebut.  

Tasik ini adalah terkenal dengan pusat pelancungan dan sukan air, juga kawasan ini dikatakan pengeluar raspberries yang berkualiti tinggi dan enak dimakan.  Perjalanan ke arah utara kami teruskan melalui tempat-tempat yang bergunung-ganang menghijau dan segar serta cantik pemandangan.  Tidak jemu mata memandang.  Setengah tempat ada banyak pokok pine yang tinggi dan lurus menjolok langit.  Mak Long perhatikan sepanjang daerah yang kami lalui, penduduknya banyak menanam rumput hijau yang kemudian diusahakan sebagai "hay" (rumput dipepat padat) berbentuk empat segi atau membulat seperti buku benang gitu untuk makanan ternakan khasnya di musim sejuk.  Bear Lake terletak di antara dua negeri iaitu Wyoming dan Utah.  


"Hay" (Rumput dipepatkan)

Jam 10.00 pagi kami sudah sampai di sempadan Idaho, lalu sahaja kemudian  kami masuk semula ke barat utara Wyoming. Kami sampai di daerah Afton.  Di sini terdapat sebuah mata air sungai dipanggil Periodic Spring (air sungai ada kalanya berhenti mengalir).  Periodic Spring ini ialah yang ketiga besarnya di antara tiga buah periodic spring semula jadi yang pernah terjumpa di dunia.  Air yang mengalir dalam sungai ini terhenti dari mengalir di antara tiga hingga tiga puluh minit lamanya memjadikan ketika itu air sungai tiada kemudian mengalir semula.  Suatu keanihan ciptaan Illahi.  Biasanya kekerapan berlaku di antara bulan Ogos hingga Mei.  Kalau ingin ke tempat ini hanya boleh berjalan kaki menyusur di tepi sungai.

Periodic Spring

Kami masuk dalam bandar Afton.  Bandarnya sangat bersih dan di tengah-tengah bandar itu pula terdapat pintu gerbang (The Elkhorn Arch) melintasi Lebuhraya 89.  Yang menjadikan pintu gerbang ini menarik ialah ia dibuat dengan menggunakan lebih tiga ribu tanduk elk (elk horn atau elk antlers) dengan keberatan lebih dari lima belas ton.  Sebenarnya perkataan "horn" itu tidak lazim kerana "horn" adalah tanduk binatang yang selama-lamanya tidak berganti seperti tanduk kambing atau tanduk lembu sebagainya.  Walhal "antler"  pula adalah tanduk binatang yang tanggal dan berganti tiap-tiap tahun saperti tanduk rusa dan elk sebagainya.  Tanduk elk sangat mahal harganya dalam perubatan tradisi Cina.  Dikatakan jika hendak menhasilkan pintu gerbang seperti ini lagi dianggarkan memakan belanja lebih dari USD300,000; itu hanya harga tandu sahaja.


The Elkhorn Arch

Ladang gandum

Banyak ladang tanaman gandum dan rumput (untuk dijadikan "hay") di lereng gunung.  Selain dari itu ialah kawasan ternakan kuda bagi sukan menunggang kuda.

Ladang ternak kuda



NOTA:

Orang tua-tua berkata jauh perjalanan banyak pengelaman. Mak Long mengistilahkan bahawa pengelaman mengembara yang mencelikkan mata hati bahawa Allah itu luas kebesaran dan kuasaNYA..subhanallah.



3 comments:

  1. Assalamualaikum mak long..salam perkenalan..seronok saya baca cerita-cerita mak long.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikum Cik Aini. Terima kasih kerana sudi singgah di blog Mak Long. Bukan apa sangat, cuma Mak Long banyak berjalan dan bermusafir bersama suami di merata tempat. Jadi sangat suka untuk berkongsi pengelaman dan apa yang kami lihat dan alami di tempat orang.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete