Pages

Saturday, September 15, 2012

NOTA RAWATAN RSTOR/LASIK MATA (3)

Sejak pembedahan mata sebelah kanan untuk membuang selaput cataract dan mengenakan kanta Rstor pada 14hb May 2012, pengelihatan buat minggu pertama adalah baik tetapi beberapa hari setelah itu pengelihatan bertambah menurun dan tidak jelas bak kristal.  Ini menurut Dr Burns ada selaput filem di kanta yang disebabkan oleh astigmatism yang sudah bertahun lama bertapak di mata malah kedua-dua mata.  Untuk merawat astigmatism yang menganggu pengelihatan seseorang itu perlu menjalani rawatan laser atau lasik.  Rawatan lasik adalah rawatan terkini untuk merawat pengelihatan mata rabun jauh atau rabun dekat, justeru tidak memerlukan memakai cermin mata sekiranya rawatan itu berjaya dijalankan.  Rawatan laser ini dipersetujui ini memang sudah termasuk dalam package seluruh rawatan pembedahan kedua ini.  Kami hanya menunggu tarikh untuk rawatan lasik ini beberapa lama kerana pertama Dr Burns mahu pembedahan cataract baik betul dan kedua menunggu masa yang sesuai bagi pihak jabatan lasik.  Akhirnya 31hb Ogos, 2012 adalah tarikh yang ditetapkan dan masanya adalah awal pagi jam 8.30 pagi untuk rawatan lasik mata kanan Mak Long.  

Pada 31hb Ogos, 2012 jam 6.45 pagi kami telah siap dan terus bertolak ke Alamo Laser Vision Center, Northwest Center, 7550 IH-10 West, Suite 1240, San Antonio.  Kami mesti berada di pusat tersebut jam 7.30 pagi untuk persediaan pembedahan lasik pagi itu. Dalam hati Mak Long berdebak-demuk rasa gemuroh.  Mana tidaknya mana tau mereka salah buat ke? hishhhhhh naya mata!  Selepas pendaftaran dibuat, pembantu jururawat bertanya kalau Mak Long perlu ambil valium untuk tenteramkan fikiran.  Pak Long sibok katanya "bagilah satu, dia perlu!!"  Haiyaa... Mak Long pun telan sebiji valium dan kata pembantu itu ia akan bertindak balas antara 20-23 minit.  Mana ada....!  Tidak sampai sepuluh minit Mak Long sudah mula tersengih-sengih, rasa hendak menari dan menyanyi pula ..anihnya penangan ubat dadah ini!  Mak Long pergi ke bilik air yang terletak di luar pejabat itu, Mak Long terasa kepala ringan perasaan dan tidak rasa bermasaalah hanya perasaan tenang sahaja...sambil menyanyi dan menari-nari di dalam bilik air macam perangai budak-budak dapat air sekerim.  Nasib baik tidak ada sesiapa memerhati di situ, kalau tidak mesti dia kata Mak Long sewel pulak.  Patutlah ramai orang jadi penagih dadah....ini baru vallium.......

Sampai masa Mak Long masuk ke bilik pembedahan.  Sejuk bilik itu!  Mak Long perlu kain selimut ...hmmmm mereka bagi kain selimut yang dipanaskan, nyaman rasanya.  Dr Burns, laser technicsan dan pembantu sudah bersedia menunggu.  Satu suntikan diberi pada Mak Long agar bahagian mata kanan kebas memudahkan tugas mereka. Mak Long sedar dan boleh berkumunikasi dengan mereka. Mereka cakap kalau Mak Long rasa tidak selesa atau rasa saki bagi tahu mereka. Pak Long pula dapat melihat seluruh pembedahan melalui tingkap cermin besar bilik pembedahan dari luar.  Pembedahan ini berlainan...ia banyak menggunakan titisan air dan juga titisan ubat laser.  Dalam masa lapan saat pembedah sudah siap.  Selaput kanta dipasang dalam mata kanan sebagai pelindung daripada habuk, angin dan lainnya selama seminggu dan akan dibuka kanta tersebut oleh Dr Burns seminggu lagi.  Penangan valium masih kuat menguasai seluruh badan dan fikiran.  Mak Long rasa terlalu seronok dan tengok semua orang-orang di sekiling baik-baik dan cantik.  Bila Dr Burns hulur tangan untuk bantu turun dari meja pembedahan amboi! amboi! Mak Long perasan handsome nya omputih itu.  Bibir Mak Long sentiasa mengorak senyum hingga Dr Burns dan semua ahli pekerja di situ suka dan gelak tengok Mak Long.  Beberapa jenis ubat titisan air mata juga ubat tahan bisa telah disediakan untuk Mak Long guna bila perlu.  

Oleh kerana pagi tadi bila bertolah dari rumah tidak sempat hendak minum kopi atau menjamah makan apa-apa pun.  Perut kami sudah berkeroncong minta diisi.  Kami singgah di IHOP Restaurant, Mak Long hendak makan pan cake dengan telor rebus.  Pada mulanya tidaklah terasa sakit hinggalah beberapa minit kemudian terasa pedih seperti kena hiris dengan pisau nipis.  Seluruh mata kanan sudah merah.  Pak Long cepat-cepat ambil ubat tahan sakit untuk dimakan dan air titisan ubat untuk titikan dalam mata barulah kurang sakitnya.

Petang hari yang sama, Mak Long kembali berjumpa Dr Burns di pejabatnya untuk melihat keadaan mata.  Beliau memberitahu semua bekas pembedahan nampak baik seperti yang dikehendaki dan katanya pengelihatan mata akan menurun teruk untuk beberapa hari.  Katanya Mak Long tidak perlu bimbang kerana selepas itu pengelihatan akan perlahan-perlahan kembali seperti sediakala 20/20.  Ubat yang diberi mesti dihabiskan seperti yang diarahkan.  Mudah-mudahan begitulah hendaknya. 

Appointment seterusnya adalah pada 28hb September, 2012 jam 11.00 pagi di Medical Center Ophthalmology Associates, Northeast , San Antonio.







No comments:

Post a Comment