Pages

Saturday, September 1, 2012

NOTA RAWATAN RSTOR/LASIK MATA (2)

Pada 23hb March tahun 2012 ini pembedahan merawat "Macular Hole, Retna Hole dan Cataract telah dilakukan dengan jaya dan selamat ke atas mata kiri Mak Long.  Alhamdulidllah dan sangat bersyukur kepada Illahi yang masih menyayangi dan memanjangkan usia hingga ke saat ini.  Rawatan selanjutnya dari Dr Singer dan Dr Burns ke atas mata Mak Long mengambil masa yang panjang hingga berbulan-bulan lamanya dan sangat memuaskan hasilnya walaupun ambil masa yang lama.  Kedua-dua doktor pakar ini sungguh berdidikasi dengan tugas dan perhatian mereka kepada pesakit-pesakit mata.  Bayaran yang dikenakan juga sangat berpatutan kerana kami tidak ada insuran perubatan untuk membiayai pembedahan ini.  Ya Allah sesungguhnya ENGKAU maha berkuasa, maha pemurah, maha perlindung, maha mengasihi dan maha penggampun.

Rawatan seterusnya untuk membuang selaput cataract dan mengantikan kanta Restor di mata kanan pula telah dipersetujui dan ditetapkan antara Dr Burns dan pihak kami sebaik sahaja Dr Singer memberi kata boleh.  Dr Singer mahu mata kiri Mak Long benar-benar pulih dan gas sudah hilang dari mata sebelum meneruskan pembedahan pada mata kanan.  Tarikh yang ditetapkan ialah pada 14hb May, 2012.  Pembedahan ini diadakan di tempat pusat pembedahan yang sama di mana pembedahan Macular Hole diadakan, hanya pembedahan ini lebih singkat masa yang diperlukan.  Puteri kesayangan sudah mula ada kelas di universiti di mana dia sedang menuntut, jadi tinggallah Pak Long sahaja di samping melayan kerenah isterinya..... he he he Mak Long pesakit yang tidak banyak masaalah tau...he he he masuk bakul angkat sendiri nampak orang tua ini!  Pak Long masak tau!  Tapi tidak sedap..oopps kalau dia dengar mesti dia marah punya...Tidak mengapalah dia tidak boleh baca blog ini.  Ish! ish tentulah Mak Long makan masakannya dan berterima kasih atas penjagaan dan kasih sayangnya....

Di hari pembedahan seperti pembedahan Macular Hole dahulu diarahkan supaya memakai pakaian yang selesa, tidak memakai lotion badan, minyak wangi atau pun make-up.    Setelah sampai giliran Mak Long diberi berbagai jenis cecair titisan mata hingga rasa mata seolah-olah terjojol mahu terkeluar dari kepala..tetapi tidak sakit hanya rasa ketegangan yang amat sangat.  Pembedahan ini juga Mak Long sedar dan boleh berkata-kata kalau Mak Long berasa sakit atau perlu sesuatu.  Dalam kamar pembedahan sejuk dan mereka bagi Mak Long kain selimut yang dipanaskan.  Lihatlah video di bawah ini bagaimana pembedahan cataract dilakukan oleh doktor pakar mata.



Pembedahan membuang selaput cataract

Selepas pembedahan dan setelah berihat beberapa jam Mak Long dibenarkan balik kerumah dan satu temujanji untuk rawatan seterusnya dengan Dr Burns lagi pada hari esoknya telah diatur untuk membuka balut mata kanan dan melihat sejauh mana keadaan mata.  Masa pemulihan juga mengambil beberapa minggu sebelum pembedahan Rstor kanta mata boleh dilakukan untuk merawat astigmatism pada mata Mak Long yang menurut Dr Burns memang sudah ada pada kedua mata sejak kecil lagi.  Penggelihatan Mak Long beransur pulih tetapi oleh sebab agstimatism pengelihatan jadi semakin tidak jelas dan tidak boleh membaca jarak dekat.  Rawatan terbaik hanyalah melalui pembedahan lasik.  Gerun dengarnya?!!!  Perasaan selalu terganggu bimbang dan takut dengan pembedahan tersebut.  Tetapi walau apa pun Mak Long sungguh bersyukur kerana kejayaan dalam pembedahan cataract berjaya.  Terima kasih apda Dr Burns dan Dr Singer.

Setelah sihat semula Mak Long dapat lakukan kerja rumah, memasak, tanam pokok serta jaga tanaman Mak Long dan bergaduh dengan rusa-rusa yang sentiasa mencabar hendak mencuri dan makan tanaman cili Mak Long.  Bila Mak Long masak tidak boleh nampak jelas kalau hendak menggunakan oven, baca resepi atau mengerat sayuran jadi Mak Long guna teropong kaca baru boleh tengok jelas he he he... meletihkan dan tidak seronok serta menyusahkan diri tetapi begitulah setiap hari yang Mak Long hadapi dan dilakukan.  Janji Mak Long sentiasa bersyukur kepada Allah.....



Rusa Gaduh sapa dapat makan pokok Mak Long

No comments:

Post a Comment