Pages

Saturday, September 1, 2012

NOTA RAWATAN RSTOR/LASIK MATA (1)

Sejak awal tahun 2012 ini beberapa dugan Mak Long hadapi.  Namun Mak Long berasa sungguh bersyukur kerana Allah masih sayang pada Mak Long, menguji ketabahan dan kesabaran kekuatan iman diri.  Sebenarnya kedua mata Mak Long sudah lama bermasaalah cumanya tidak tahu rupanya semakin berumor seseorang itu maka makin bertambahlah kelemahan segala daya panca indera pengelihatan, kekuatan dan tenaga.  Sejak berumur antara dua belas atau tiga belas Mak Long memerlukan cermin mata untuk melihat lebih jelas.  Zaman di sekolah menengah dulu kerja sekolah selalu tidak memuaskan dan terpaksa tanya kawan-kawan sedarjah bila hendak membuat kerja rumah.  Hinggalah seorang dari guru sekolah menyarankan pada "matron" asrama membawa Mak Long ke hospital membuat ujian mata.  Sahlah kena pakai cermin mata.  Dulu-dulu Mak Long sangat malu pakai cermin mata bimbang orang kata hendak eksen atau menunjuk, jadi guna cermin mata hanya dalam bilik darjah sahaja atau bila-bila perlu.

Akhir tahun lepas (2011) ketika berchatting dengan sahabat, cermin mata yang dipakai tiba-tiba berasa turun ke hidung.  Betulkan kedudukannya.  Rasa dalam bilik panas pula lalu melucutkan jaket ...tap!  bunyi jatuh atas kerusi.. cermin mata Mak Long patah dua!  Beritahu Pak Long ... aiseiman..dia kata sengaja Mak Long patahkan sebab hendak tukar cermin mata baru.  Lecahlah dia nih!  Sakit hati jer!  Bila jumpa doktor (Dr Garza) untuk buat cermin mata baru dan beliau mendapati kedua-dua mata ada cataracts dan mata sebelah kiri ada tanda-tanda "macular degenaration" satu jenis masaalah mata menjadi hilang pengelihatan pelahan-lahan yang belum ketemu ubatnya lagi.  Beliau menasihatkan agar berjumpa doktor pakar mata segera.  

Kami membuat temujanji dengan pakar mata Dr Micheal Singer di Medical Center Ophthalmology Associates, San Antonio, Texas.  Dr Singer telah melihat dan menjalankan ujian rapi ke dua-dua mata dan mengesahkan Mak Long ada cataract yang boleh diubati segera supaya pengelihatan lebih baik. Mata sebelah kiri satu hal pula.  Menerusi beberapa ujian terperinci yang dibuat, mata kiri mengidap "Macular Hole"  dan kami diperlihatkan data dan gambar yang diperolihi dari komputer di mana Macular Hole tersebut di belakang mata retina.  Macular Hole boleh dirawat di mana Macular Degeneration pula belum ada perubatan lagi tetapi teknologi sekarang menurut Dr Singer banyak kajian dibuat untuk memperlewatkan proses degeneration itu,  Dr Singer mencadangkan untuk menjimatkan belanja dan masa kedua-dua pembedahan merawat Macular Hole dan cataract mata kiri boleh dilakukan serentak.  Seorang lagi doktor pakar cataract dan laser Dr Jason Burns diperkenalkan kepada kami.  Tarikh dan masa ditetapkan untuk pembedahan serentak ini pada 23hb March, 2012 di Medical Center Ophthalmology Associates, San Antonio.  Beberapa procedure dijalankan sendiri sehari sebelum pembedahan.  Mak Long rasa sangat bersyukur kerana Pak Long dan puteri kesayangan sentiasa di samping memberi semangat dan perhatian.  

Persediaan di pusat perubatan bermula dari awal pagi dengan memberi titisan ubat mata juga suntikan macam-macam untuk kemudahan kerja di meja pembedahan.  Dr Singer dan Dr Burns sungguh baik hati, bertimbang rasa dan bertanggung jawab.  Pembedahan mengambil masa lebih kurang satu jam lebih.  Mak Long sedar di sepanjang pembedahan itu tetapi mamai perasaan.  Ketika pembedahan itu dijalankan Dr Singer mendapati mata Mak Long mengalami Retina Hole pula (beliau tidak nampak ketika ujian dilakukan dahulunya) dan beliau telah merawatnya menggunakan kuasa laser.  Jadi mata kiri menerima tiga rawatan serentak dan alhamdulillah semuanya berjalan dengan licin dan selamat.  Sebelum pembedahan Dr Burns menasihatkan agar menggunakan dan mengenakan kanta mata biasa sahaja disebabkan masaalah yang ditanggung berkaitan iaitu Macular Hole.  Arahan ketat diberikan supaya Mak Long menundukkan kepala selari dengan lantai dua puluh empat jam sehari selama tiga minggu.  Aduhaiiii seksanya.....alhamdulillah berkat kasih sayang dan galakan Pak Long serta puteri kesayangan yang mereka berikan pada Mak Long dapat lalui dan lakukan dengan taat...hendak baik kan?  Buat apa sahaja yang disuruh asalkan baik!  

Setiap hari Pak Long sediakan makan dan minum serta ubatan.  Dia masak lagi ..ada yang sedap dan ada juga yang tekak tidak terima masuk perut...tetapi walau apa pun yang penting Pak Long berusaha menjaga Mak Long dengan baik walaupun kekadang terpaksa dia memujuk supaya jangan bersedih menghadapai waktu-waktu yang mencabar masa permulihan.

Boleh tengok video cara pembedahan dilakukan.  Suara doktor dalam video ini seiras dengan suara Dr Singer.





Video Pembedahan Macula Hole

Dari pembedahan ini keadaan mata terasa selalu kering dan terpaksalah  gunakan cecair titisan air mata selalu.  Pada mulanya pengelihatan sangat terhad kerana gas yang dimasukkan dalam mata melindungi pengelihtan mengambil masa yang lama untuk hilang.  Alhamduldillah sekarang setiap hari bertambah baik pengelihatan walaupun masih ada dot dot samar gelap menganggu pengelihatan.  Mak Long boleh nampak jelas di sekeliling tanpa menggunakan cermin mata tetapi masih bermasaalah untuk membaca.






No comments:

Post a Comment