Pages

Tuesday, September 25, 2012

NOTA CUTI 2011 - NASCAR RACING, KENTUCKY (3)

Assalamualaikum wahai pembaca sekelian.  Bertemu lagi di halaman blog Mak Long.  Diharap semua yang membaca ini sentiasa dirahmati Allah SWT yang maha esa.

Lawatan kami ke tempat perusahaan menternak kuda untuk perlumbaan di Lexington, Kentucky sungguh meletihkan Mak Long tetapi menyeronokkan.  Terhibur rasa hati ini melihat kuda perlumbaan.  Kami bermalam dua malam lagi di hotel yang sama.  Sebenarnya Pak Long sudah ada rancangan baru untuk hari esok....pergi menonton lumba kereta NASCAR.  Hmmmm tidak mahu pergilah!  Pak sudah beli tiket untuk dua orang sudah!  Pak Long kalau apa-apa sahaja bersangkut paut dengan racing NASCAR ke,  Fomular 1 ke dia memang berminar sangat.  Kebiasaan kalau di rumah pada tiap-tiap hari minggu ada perlumbaan kereta NASCAR di TV juga selalu ada perlumbaan kereta Formula 1.  Sanggup tidak makan kerana hendak tengok TV dan sanggup bangun pukul tiga pagi hanya pasal F1 punya hal.  Janganlah diganggu dia atau TV.  Jangan cari nahas!!



Bangunan Speedway, Kentucky

Jadi pagi esoknya kami hanya berihat sahaja, tengah hari nanti kami akan pergi ke Kentucky Speedway di mana perlumbaan itu diadakan.  Pak Long berpendapat lebih baik pergi awal untuk mengelakan sesak lalu lintas yang semua hendak ke Speedway hari itu.  Speedway ini baharu sahaja siap dibena.  Beratusan peminat lumba akereta sudah sedia berada di sana, ada yang tidur bermalam dan bercamping di kawasan berhampiran speedway, trailer, mobile home semua ada. Di bahagian luar bangunan dan speedway diadakan pertunjukan kereta-kereta lumpa seperti kereta No. 88 kepunyaan pelumba tersohor Dale Earnhart Jr, dan banyak lagi.  Banyak barang-barang jualan seperti barang pakaian (jaket, baju T, dan lain-lain).  Tidak berminat pulak hendak membeli.  Terukkan Mak Long!  Mak Long tidak suka membasir tidak tentu pasal.




Di dalam dalam speedway sudah beribu-ribu orang mengambil tempat duduk masing-masing sabar menunggu perlumbaan dimulakan.  Kami dapat tempat yang sangat jelas sekali.  



Ramai macam ulat tahi!


Perlumbaan dimulakan dengan kata-kata aluan dari seseorang terhormat.  Kemudian lagu kebangsaan Amerika dinyanyikan barulah perlumbaan dimulakan.  Adoi!!! pekak telinga mak oiii... Entah apa yang seronoknya dengan enjin kuat-kuat dan beberapa perlanggaran sesama sendiri pun banyak juga berlaku.  Hai mana seronoknya Mak Long tidak faham.  Yelah kalau ada minat tu memanglah ia suatu hiburan yang menyeronokan.



Di selekoh itu banyak ragut nahas bahaya



Bahagian tengah-tengah speedway adalah garage pelumba-pelumba
dengan juru mekenik mereka sendiri

Semasa perlumbaan beberapa nahas berlaku.  Habis remok kereta pun ada tetapi mujurlah tidak ada yang maut.

Kami meninggalkan kawasan speedway secepat yang kami boleh setelah perlumbaan tammat untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas yang beribu-ribu banyaknya itu.  Kami selamat sampai di hotel tanpa masaalah trafik.  Kami dapat tahu dari berita yang disiarkan melalui TV kesesakan lala lintas teruk hingga polis trafik bermasaalah mengawal dan mengambil masa yang terlalu lama untuk menyuraikan kesesakan itu.


NOTA:

Kesimpulannya kalau hendak pergi ke tempat awam yang sesak pergilah awal dan tinggalkan tempat itu awal juga agar tidak terperangkap dalam kesesakan.





No comments:

Post a Comment