Pages

Tuesday, August 21, 2012

NOTA PUTERI MAK LONG PULANG SABUT HARI RAYA SYAWAL 1433

Dua hari lepas puteri kesayangan Mak Long beritahu dia hendak balik pada hari Khamis ini.  Mak Long rasa sungguh gembira dengar berita baik ini.  Hati ini sentiasa rasa rindu yang amat sangat bila puteri berjauhan.  Mak Long juga rasa rindu pada anak-anak yang berada beribu batu jauhnya.  Hanya keadaan kejauhan sahaja yang jadi misahkan rasa kasih dan sayang serta rasa rindu yang sentiasa menebal di hati.  Rasa hati kalau boleh jasad dan hati ini biasa dibahagi dua sama rata mahu separuh untuk nun di sana bersama mereka dan separuh lagi di sini.  Tetapa mana biasa begitu....  Manusia hanya dapat merancang perjalanan dan warna kehidupan yang diidamkan, tetapi Allah jua yang menentukan segala dan terbaik untuk umatnya.  

Tidak sekali pun pernah Mak Long lupa untuk mendoakan kesejahteraan, keselamatan setiap orang anak-anak.  Apabila mendengar kesihatan mereka terganggu rasa mahu ditukarkan agar Mak Long sendiri sahaja yang menanggung kesakitan dan penderitaan mereka.  Biarlah mereka sentiasa sihat dan sejahtera.  Setiap kali menghadapi rezeki yang enak-enak di depan mata Mak Long terkenangkan mereka semua...makankah mereka, kenyangkah perut mereka, alangkan seronoknya kalau dapat bersama-sama menikmatan juadah ini, dan apa-apa lagilah yang terlintas di hati.  Semasa kecil Mak Long dididik sentiasa berkongsi setiap rezeki makan dan minum bersama-sama adik beradik dan keluarga.  Kalau sedikit bagi seorang sedikit, semua mesti merasa... ya  kami diajar begitu.  Sekiranya salah seorang dari kami tiada ketika itu, bahagiannya mesti disimpan dan diberi padanya bila dia balik.  Bukan hanya makanan sahaja, semuanya mesti dikongsi.

Hari itu ketika menunggu ketibaan kesayangan Mak Long berzikir dan berdoa agar perjalanan puteri selamat sampai kerumah.  Alhamdulillah.... hey dia sudah sampai dan leganya hati sudah dapat menatap dan mendakap buah hati yang dikasihi....my road runner!






Peet! Peet!  Here comes the road runner




No comments:

Post a Comment