Pages

Friday, August 3, 2012

NOTA NAIK PERAHU DI SUNGAI MUAR

Pernahkah kalian menaiki perahu dan berdayong di permukaan air?  Mak Long pernah menaiki perahu banyak kali juga.  Kedua-dua atok Mak Long mempunyai perahu masing-masing.  Perahu mereka dibina dengan keringat mereka sendiri.  Perahu juga adalah salah satu daripada kenderaan penting di zaman Mak Long membesar.  Jalan raya masih belum banyak dan cangih seperti sekarang untuk menghubungi sesuatu tempat ke satu tempat lain.  Jambatan tidak banyak yang dibina lagi untuk menyeberangi sungai.  Kenderaan moden juga belum banyak bilangannya.  Jadi perahulah jadi kenderan penting bagi penduduk-penduduk kampung khasnya untuk berulang alik ke pekan, menyeberang sungai dan sebagainya.  Bagi Atok Salleh perahu digunakan untuk menyeberangi sungai apabila dia pergi menjengok dan membesihkan kebunnya di Kampung Seberang.  Selain daripada itu dia menggunakan perahu untuk pergi mengail dan menangkap ikan dan udang galah.  Wak Samad pula perahu memainkan peranan yang sangat penting sekali baginya.  Kerap dia berulang-alik dari rumah tempat tinggalnya di Kampung Sungai Bilah, Bukit Gambir ke beberapa tempat lain terutama ke Kampung Jorak menjengok kami sekeluarga.  Selain dari itu seperti Atok Salleh, Wak Samad memasang lukah, bobo, jerat dan mengail ikan.  Di Sungai Muar, kalau rajin berusaha memang banyak rezeki boleh diperolehi darinya. 

Suatu hari Wak Samad (kadang-kadang kami panggil dia Wak Sungai Bilah) datang lagi menjengok kami.  Dia biasanya kalau datang mesti bermalam di rumah kami.  Yalah tak kan hendak bermalam di rumah orang lain pulak sedangkan ada rumah anak sendiri.  Mak Long paling seronok Wak Samad selalu datang sebab suka bermanja denganya.  Biasalah tidak pernah dia lupa membawa buah tangan untuk kami sekeluarga.  Limau manis dengan kuih China (kuih berbungkus kertas merah dipanggil kuih "cher ki") tidak pernah lupa untuk Mak Long.  Masa ini Mak Long tidak ingat sama ada Mak Long sudah bersekolah atau belum.  Mungkin belum kot....  Kali ini bila Wak Samad hendak balik, dia tanya kalau Mak Long hendak ikut dia balik ke Sungai Bilah sebab perahu dia kosong.  Sudah tentulah hendak!  Tanya-tanya pulak!!  Emak bekalkan beberapa helai baju (bukan ada banyak baju pun cuma dua, tiga helai).  Mak Long tidak pernah kesah pun tidak ada baju banyak.  Yang ada itu pun sudah mencukupi.  Biasanya Emak yang jahit baju. jahit dengan tangan lagi...  Seluar dalam pun Emak buat tidak pernah berbeli.  Kadang   perca kain lebih Emak ambil upah menjahit atau kain uncang beras cap kunci yang sudah dicuci bersih dibuat seluar dalam Mak Long.  Pernah bayangkan kalian pakai seluar dalam dibuat dari uncang beras?  Baju dalam tidak pernah pakai lagi.  Emak bungkus sahaja baju-baju Mak Long dengan sapu tangan besar macam dia bungkus bekal makanan.

Kami bertolak dari rumah sudah petang sangat hampir waktu Maghrib.  Wak tolong hantar kami dengan basikalnya hingga ke Kampung Selabi iaitu kampung berjiran dengan Kampung Jorak.  Dari situ kami terpaksa berjalan kaki sedikit hingga ke pengkalan perahu dilabuhkan.  Rupa-rupanya bukan Wak Samad dan Mak Long sahaja yang akan menaiki perahu malam itu.  Tok Cik Aboh anak saudara Wak Samad sudah sedia menunggu kami di pengkalan.  Di dalam perahu ada beberapa barang sudah siap letak dan susunnya.  Tok Cik Aboh dan Wak Samad duduk di hujung dan pangkal perahu dengan batang pengayuh dan Mak Long duduk di tengah-tengah bahagian perahu.  Suasana sudah mulai gelap hanya balam-balam sahaja kelihatan.  Adoh!  Nyamok banyak!!  Habis telinga Mak Long kena gigitlah....

Mereka bergilir-gilir mengayoh di tengah-tengah sungai dan perahu kami mengelongsur perlahan-lahan.  Mesti lengoh tangan mengayoh tidak berhenti.  Wak Samad tidak bagi bising-bising, katanya nanti takut buaya timbol.  Dalam sungai Muar ada banayak buaya tau.  Orang kata kalau di sungai ada banyak udang galah bermakna ada banyak buaya di situ.  Tidak tahulah kalau ini faktor benar?  Tidak ingat berapa lama perjalaan itu, sampai tertidor jugalah Mak Long dalam perahu itu berbantalkan barang yang disusun itu.  Malam itu bulan tidak berapa terang tetapi pemandangan di sungai terang seperti bulan sedang mengambang penuh.  Di kiri kanan sungai banyak pokok-pokok besar dan kecil jelas kelihatan.  Di antaranya pokok putat, pucuknya sedap dibuat ulaman.  Di rimbunan pokok-pokok inilah berjuta-juta ekor kelip-kelip menerangi kawasan.  Sungguh cantik seperti lampu lip-lip mengelip di sana sini.  Tidak jemu Mak Long menikmati suasana yang sebegitu indah dan syahdu diulit dengan bunyi air apabila dipukul pengayuh perahu.  Angin pun bertiup sempui sahaja.  Susana malam yang indah dan damai.  Setiap bulan December waktu perayaan Hari Natal di Amerika Syarikat Mak Long mesti ingat tentang kelip-kelip.  Orang Amerika merayakan Hari Natal dan mereka menghias rumah mereka dengan lampu-lampu kecil dan besar yang berwarna warni cantik di sekeliling rumah dan kawasan.  Cantik tetapi indah lagi lampu kelip-kelip asli ciptaan Illahi.

Kami selamat sampai di pengkalan perahu di Sungai Bilah.  Wak Samad dan Tok Cik Aboh memunggah barang-barang dari perahu dan mereka kandar semuanya depan dan belakang kayu kandar.  Nampak berat!  Apa entah yang mereka bawak dari Jorak?  Kali ini Mak Long tidak dapat berdokong dengan Wak Samad.... kena jalan kaki sendiri daa...penatlah!  Jauh pulak hendak sampai ke rumah.  Kami sampai di rumah sudah lewat malam..semua ahli keluarga sudah tidur.





Sekadar hiasan 
Sungai Mersing, Johor

2 comments:

  1. Assalam Mak Long... salam perkenalan... terima kasih berkongsi cerita lama2... blog ini insyaaAllah akan saya habiskan membacanya... saya mulai membaca dari entri pertama.. nostalgia Mak Long menjadi ilmu dan pencerahan bagi kami yang lebih muda... namun saya tidaklah muda benar.. tahun depan masuk kelab 50 han..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Salam perkenalan dan terima kasih sudi menjengok blog yang tidak seperti ini. Mudah-mudahan coretan Mak Long dapat memberi gambaran kehidupan orang Melayu kampung dalam beberapa tahun lalu. Anak-anak kelahiran seangkatan Mak Long mula menbuka mata dan menukar corak kehidupan yang lebih bermakna.

      Delete