Pages

Monday, July 23, 2012

NOTA HARIJADI

Tiga hari yang lepas iaitu 20hb Julai, 2012 adalah harijadi Mak Long.  Sudah jauh perjalanan hidup Mak Long lalui, entah bilalah sampai ke penghujung sana?  Sudah bersediakah?  Hanya Allah SWT yang maha mengetahui.  Hampir setiap lorong perjalanan hidup sudah Mak Long lalui...dekat dan jauh, susah dan senang, kesedihan dan kedamaian, kegagalan dan kejayaan sudah pernah semuanya Mak Long lalui.  Orang kata itulah asam garam hidup.  Tetapi sebenarnya Mak Long tidak rasa pun pengelaman yang sudah dikaut, dikumpul sepanjang hidup ini.  Biasa-biasa sahaja.  Mak Long hendak perbaiki cara hidup ini kepada yang lebih baik dan bermakna untuk bekalan ke alam yang kekal.

Kebetulan harijadi Mak Long tahun ini jatuh pada 1 hari bulan mulia sempena  menyambut Ramadhan.  Rasa sungguh bertuah dan bersyukur kerana tidak selalu harijadi jatuh sempena hari sebegini, walaupun ada orang lain yang merasa tidak seronok, kerana tidak dapat meraya dan meraikan harijadi Mak Long.  Suami Mak Long menghadiakan sebuah basikal baru warna merah dan membawa Mak Long makan steak kesukan Mak Long satu hari sebelum harijadi.  Kemudian pada harijadi pula, beliau menghadiahkan sebuat set camera Canon PowerShot SX40HS.  Amboi seronoknya hati Mak Long dapat hadiah hadiah camera yang tidak disangka-sangka..Alhamdulillah..Allah murahkan rezeki dan Mak Long sangat bersyukur.  Mak Long suka ambik gambar..semua jenis keadaan.  

Setiap orang anak-anak talipon dan menghantar e-mail mengucapkan "Happy Birthday" melainkan anak yang sulung.  Hati Mak Long bimbang juga kalau dia tidak sihat ke, sakit ke, macam-macam dan apa-apalah lagi yang melintasi fikiran.  Walaupun begitu Mak Long tetap berdoa agar anak kesayangan sentiasa dilindungi Alllah dari sebarang rintangan.  Hati ibu....... Tupp tupp malam tadi kami dapat bercakap melalui alam maya Skype..  Alhamdulillah anak ku selamat dan sihat.  

Pada harijadi ini Mak Long pakai baju baru labuh warna biru kesukaan yang sudah kian lama dibelikan oleh suami tetapi tidak pernah dipakai.  Suami kata cantik Mak Long pakai baju tu.  Sepanjang hari adalah hariku dan dihabiskan di rumah sahaja tetapi hati Mak Long senang....

Ya Allah ya tuhanku aku bersyukur kepada MU yang telah memberi kehidupan yang bagus padaku.
Ya Allah ya tuhanku jadikan aku seorang muslimah yang soleh 
Ya Allah jadikanlah aku anak yang soleh kepada kedua ibu bapa ku
Ya Allah jadikanlah aku isteri yang taat dan setia kepada suamiku
Ya Allah jadikinlah aku ibu yang penyayang dan bertanggungjawab kepada anak-anak ku
Ya Allah jadikanlah aku sahabat yang dikasihi dan dihormati kepada semua insan
Ya Allah hidupkan aku dalam keimanan dan Islam dan matikan aku dalam keimanan dan Islam juga
Amin..






Basikal merah hadiah harijadi Mak Long
20hb Julai, 2012




No comments:

Post a Comment